Mikael
    Jag ska välja gymnasium nästa termin och är jätte nervös. Jag vill bli lärare i nuläget men vet inte vilket gymnasium som är bra och jag kan gå på. Vill helst bli lärare i årskurserna 1-5 i Engelska och Svenska. Vilken linje passar till detta?
    Tacksam i förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael,

    så som lärarutbildningen ser ut idag, så kan man välja mellan Lärare F-3>> och Grundskolelärare åk4-6>> och det är två olika utbildningar.

    Goda nyheter är att det går på alla gymnasiala program att bli behörig till att direkt efter gymnasiet söka till lärarprogrammet på högskolan. Men eftersom du vill välja specialisering engelska och svenska, tror jag att du är mer intreserad av språk än matte/teknik och kommer därför att föreslå att du kikar närmare på följande program:

    BF>>

    HU>>

    SA>>

    Om du "skuggar" på olika gymnasieprogram (går prova-på dag) kan du sen jämföra hur det känns att vara elev på de programmen.

    hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA