Ludwig
    Hej! Jag går humanist med kultur inrikting. I den linjen är matte 2b inte obligatoriskt. Jag funderar på om jag vill ta matte 2b i 2an för att jag inte är specielllt matte intresserad, men jag vet ju att just den kursen är väldigt viktig att ha för behörigheter till högskolor. Jag vet att jag vill jobba med något inom psykologi/ allmänt jobb med människor. Jag kommer att ha psykologi i 2an/3an och så kommer jag ha "mental träning" so individuellt val. Räcker detta för att kunna plugga vidare i högskolan utan matte 2b?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludwig!

    Om du vill utbilda dig till just Psykolog då måste du bli behörig till den högskoleutbildning och särskild behörighet är godkända betyg i Samhällskunskap 1b & i Matematik 2 (a, b eller c). Du måste, alltså läsa Matte 2.

    Men om du kan tänka dig någon annan utbildning - då får man se vad Särskild behörighet till just den utbildningen är: t.ex så kräver Psykologisk coach exakt samma behörighet som Psykologprogrammet, dvs matte 2 krävs.

    På yrkeshögskola finns det t.ex. utbildningar till

    Stödpedagog som ej kräver matte 2, men kräver ett års arbetslivserfarenhet (dock är det viktigt att komma ihåg att till yrkeshögskola är det inte omöjligt att komma in även som obehörig, då 20% av sökande får tas in i "fri kvot" - därför bör man söka om man är intresserad även om man ej är behörig).

    Du kan även titta på fler Yrkeshögskoleutbildningar - t.ex. Behandlingspedagog som inte heller kräver matte 2 men kräver yrkeserfarenhet eller Kvalificerad habiliteringspersonal.

    Hela utbudet av YH ser du på www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA