B.
    Hej
    Jag tänkte läsa beteendevetenskaplig grundkurs på Linköping universitet. Efter kursen vill jag plocka kurser inom juridik för att utbilda mig till utredare/beslutfattare på migrationsverket.
    Min första fråga;
    -Går det bra om jag gör så?
    -Hur bredd är kursen?
    -Är det lätt/svårt att hitta jobb utredare/beslutfattare?
    -Det finns ett urval i Linköpings universitet som kallas för BIIP? Vad är det för något?
    • Liselotte : Var har du sett "urval i Linköpings universitet som kallas för BIIP"? Skicka gärna snabb/direktlänk till sidan. De vanliga grupper vid urvalet heter BII, kompletteringsgruppen; HP-högskolegruppen. Det kan annars förekomma "lokala grupper" som i princip inte används... i alla fall inte för dem som söker till utbildningen utan att ha gått på samma utbildning förut; ex. kan någon plats vara bokad för en person som fick "anstånd med bibehållen studieplats", dvs blev tidigare antagen men kunde inte börja då och fick uppskov. Sådana "speciella grupper" är ofta väldigt små /1-2 platser/ och är avsedda för mycket speciella "fall", dvs för en "vanlig sökande" är helt ointressanta.
    • Liselotte : Ibland finns urvalsgrupper som bara finns på en högskola eller en utbildning. Då brukar man kunna hitta vad som gäller på högskolans hemsida.
    • : Socionomprogrammet Linköpings universitet BIIP 16.40
    • Anna : Min gissning skulle vara att det kan t.ex vara en urvalsgrupp för personer som har kompletterat och som också har tillräcklig Arbetslivserfarenhet och som har skickat in Intyg om det... men jag ska imorgon undersöka saken och återkommer så fort jag har svar.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej B,

    vilka urvalsgrupper man prövas i, väljer man inte själv. Du laddar upp alla dina betyg på Antagning.se och du kommer att prövas i alla de urvalsgrupper som du får prövas i, utifrån dina meriter. Har du ett giltigt resultat rpå högskoleprovet, prövas du även samtidigt i HP-urvalsgruppen.

    Ang. om det är lätt/svårt att få jobbet som beslutsfattare på Migrationsverket
    Just nu, januari 2018, är Migrationsverket på väg att säga upp ca 3000 anställda; just nu är det i princip omöjligt att få jobb på Migrationsverket. Hur det blir i framtiden, vet vi inte. Om det händer "saker" som gör att människor måste fly pga krig, förföljelser eller av andra orsaker, kan Migrationsverket återigen behöva anställa många personer snabbt. Men det kan också vara så att inga nyanställningar blir aktuella under många år framöver.

    Kika gärna på www.framtid.se/yrke/beslutsfattare-migrationsverket - och du kommer att se att många olika Akademiska, dvs högskole-/universitetsutbildnignar kan leda till det jobbet. Juristutbildning är populär och är eftertraktad av arbetsgivare; är man utbildad jurist, kan man lättare få jobb som beslutsfattare på Migrationsverket än med någon annan utbildning. Men om behovet blir stort av att snabbt anställa många medarbetare, kan man med i princip vilken som helst akademisk utbildning kunna få anställning.

    Genom att plocka ihop kurser kan man tyvärr inte få juristexamen; men du kan få kandidatexamen som inkluderar juridiska kurser, vilket är också en passande utbildning om man söker jobb som beslutsfattare på Migrationsverket.
    Nu kan det bli så att det på flera år inte kommer att utlysas några nya tjänster på Migrationsverket. Och om jobben kommer att utlysas, och personer med juristexamen söker, tror jag de kommer att ha företräde.