Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Det är antagningskanslierna som räknar fram de Betygspoäng***, som eleven konkurrerar med om plats på gymnasiet. Förklaring och även praktisk räknehjälp finns på GymnasieGuiden.se - snabblänk här>>

    vill man räkna ut betygspoängen "för hand", gör man så här:

    om eleven har betyg i Moderna språk som hen läste som Språkval, tar man det betyget och "lägger åt sidan" ett tag.

    Av de resterande betyg väljer man 16 högsta betyg. Resterande (eventuella betygen) kommer inte att spela roll (de räknas inte in).

    16 betyg kan ge högst 320 betygspoäng (om man har A betyg i alla ämnen). Det 17-de betyget (som endast kan vara Moderna språk som lästes som Språkval) kan också bidra med högst 20 poäng. På så sätt kan man högst ha 340 betygspoäng.

    Om man har E betyg i 17 ämnen (det 17-de ämne kan återigen... bara vara Moderna språk), får man ihop 170 betygspoäng.

    Det är mycket viktigt att kontrollera att eleven är Behörig till ett viss gymnasieprogram. Man kan ha höga betyg, men ändå vara obehörig (om man t.ex har F betyg eller saknar betyg i något ämne som krävs för behörighet; det kan t.ex vara engelska - som ofta är fallet om eleven kommer från ett annat land, där hen inte läste engelska över huvudet taget). Just i engelska kan man söka Dispens ifrån (men det är en annan fråga :) - hör av dig om du vill få svar på den frågan.

    Om eleven inte är behörig, spelar det ingen roll hur höga betyg hen har. Som obehörig till gymnasiets nationella program, är man behörig till IM>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Hör gärna av dig om något är oklart eller om nya frågor dyker upp!

    Vänligen

    Julia Syv
    P.S: *** Betygpoäng kallas också för "Meritvärde" och förkortas Mtv eller för "Jämförelsetal" och förkortas Jmf - olika i olika delar av landet. Men reglerna är likadana överallt, oavsett om den "siffran" som man konkurrerar om plats på gymnasiet mer kallas för "betygspoäng" eller för ngt annat.