Ashurbanipal

    Hej! Väger betyget av en 100 poängs kurs i gymnasiet tyngre än betyget från en 50 poängs kurs? Jag läser engelska 7 och vill eventuellt höja upp mitt betyg till ett B då den är en 100 poängs kurs och mina lärare sa att betyget från en 100 poängs kurs väger tyngre än om du skulle få B i en 50 poängskurs. Gör betyget från en 50 poängs kurs och från en 100 poängs kurs någon skillnaden i meriten? Jag vill höja min merit och då måste jag få betyg över C i mina kurser

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    ja, det stämmer. Ett betyg i en 100poängs kurs "väger" dubbelt så mycket som i en 50poängs-kurs.

    Exempel:
    vi säger att en elev har E betygen i en 100p.kurs t.ex en mattekurs eller en språkkurs (alla de kurserna är i den svenska gymnasieskolan och komvux på 100 gymnasiala poäng). Och så har samma elev betyget E även i en 50poängskurs, t.ex i Religionskunskap 1 eller i Samhällskunskap 1a1 eller i en kurs i ämnet psykologi eller filosofi (alla de är på 50 poäng).
    "Vår elev" får nya, högre betyg i båda kurserna och får C i både 100p.kurs och i 50p.kurs.
    Höjning som en 100p-kursens högre betyg ger är på cirka + 0.2 och höjning som en 50p.kurs ger är på cirka + 0.1 (fast båda betygen höjdes från E till C).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ashurbanipal : Är det bättre för meriten att få högre betyg i 100 poäng kurserna än 50 poängs kurserna, höjs den mer då?
    • Milla : Ja, det höjs mer om du får högre betyg i större kurser, t.ex är fysik 1a på 150 poäng och det finns yrkeskurser som är på 200 poäng.
    • Ashurbanipal : Okej tack
    • Milla : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer