andree
    Hej!

    Tog Studenten från Kungliga Svenska Balettskolan. Där fick vi massa betyg i olika danstilar och teoretiska ämnen.
    Jag fick "tyvärr" IG i Styrketräning och Akrobatik. (Ja, det är några av de kurser vi hade)

    Nu när jag ska söka univeristet 10 år senare märker jag att just de två drar ner mitt meritvärde. Hur ska jag gå till väga för att "ta bort" de två betygen? Jag har tillräckligt med poäng för att kunna ha mitt slutbetyg eftersom jag har utökad program med över 2950 poäng.

    mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andree,

    du vet säkert att Högskoleprovet ger en extrachans att komma in på högskola. Så mitt råd är att du gör högskoleprovet.

    Ett annat tips är att undersöka om du nu har maximalt antal Meritpoäng eller om du har färre eller inga alls... Om du inte har max i merit på dina betyg - kan du läsa kurser som kommer att ge dig meritpoäng. Meritpoängen höjer medelvärde ganska mycket.

    Svar på just din fråga kan inte jag ge så här på "raka arm" - för att man måste veta massa detaljer, bl a exakt vad ditt utbildningsdokument heter; vilket år det är utfärdat och bäst är det att ha det dokumentet framför ögonen och även då kan man mycket väl behöva kontakta ett betygsexpert - för att det är rätt så "bökigt" med de "gamla betygen". Det kan mycket väl vara så att det inte går att höja betygen i de kurser. Se i Tabellen för utbyteskomplettering>> - "dina kurser" finns inte nämnda där, vilket betyder att det inte finns "motsvarande" kurser. Och finns det inte motsvarande kurser, kan man inte höja betygen. Att inte räkna med de betygen som drar ner medelvärde... ? det måste man undersöka noga.
    Beslut om hur ditt meritvärde räknas ut - är det Antagning.se som kommer att fatta. Oavsett vad jag eller någon annan syv säger till dig, så är det den bedömning som Antagning.se kommer att göra, som gäller - vad det gäller antagning till högskola/universitet.

    Det kan därför för dig vara fördelaktigare att direkt kontakta handläggare på www.antagning.se

    Men du kan också boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med dig dina betyg - så kan SYV på komvux ta kopia på dina betyg och kontakta en betygsexpert, om hen inte direkt kan ge dig svar på dina frågor.

    Ännu ett tips - se om du hittar ngt. intressant på Yrkeshögskola - hela utbudet finns på www.yhguiden.se - och när man söker till yrkeshögskola är det inte så viktigt hur höga betyg man har, för att YH går mycket på arbetslivserfarenhet, tester, intervjuer och dylikt och gör sammantagen bedömning.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA