Aisa
    Hej!

    Jag har nyss börjat mitt första år i gymnasiet (NA)

    Jag har hittils varit en B elev och jag som vill komma in i tandläkarutbildning har märkt att det inte kommer räcka någonstans med B hela vägen då jag skulle haft 18,2 i meritvärde när jag går ut gymnasiet (om jag har rätt, är inte riktigt 100 % säker på hur man räknar ut det än) och jag har läst på vissa sidor att man behöver 21,3 eller högre för att komma in i en tandläkarutbildning (beroende på vart).

    Så nu undrar jag hur jag kan höja mig i betyg. Räknas alla betyg som man får? Räknas hur aktiv man är i klassrummen (räcker upp handen o svarar på frågor osv) ? Självklart kommer det skilja sig från grundskolan men på vilka sätt?

    Hur kan man få högre betyg förutom att lyssna på lektionerna, lämna in inlämningar och läxor i tid och få bra resultat på prov? För, som jag har uppfattat det så får man betyg (som kommer att räknas med i meritvärdet) redan från början och jag måste vara beredd.
    Finns det några kurser som ger mer poäng än andra som man kan välja? hur många kurser kan man ta totalt?
    Att ha A i alla kurser (22.5) på gymnasiet säger många är jätte svårt, bör jag satsa på det eller satsa på något mer logiskt

    Kan ni också visa ett exempel på hur man räknar ut meritvärdet så att jag kan vara 100% säker på hur man räknar ut det?

    Tack så mycket för tydliga svar till mina otydliga frågor i förhand!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Börja med att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    meritpiäng får du för eng 7, moderna språk 3&4 - det blir Max i merit för dem, men om du t.ex inte läser moderna språk, kan Du i stället få merit för matte 5&special.matte dvs högre mattekurser än den som krävs för behörighet till din högskoleutbildning ...

    Ang. Betyg så är det så att man inte kan göra mer än sitt bästa.

    Om du har kunskaper, kan du komma in på resultatet av högskoleprovet, men som Obehörig kan man inte göra det; därför är det viktigast att få med sig både Examensbevis och godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4. Då blir du behörig, och om betygen inte skulle räcka, kan du försöka komma in på högskoleprovet - och du kan anmäla dig till HP redan till nu i oktober (resultat av HP är giltigt i fem år; vid flera resultat, är det det högsta Av dem som gäller).

    Gör så bra du kan i alla kurser, mer kan du inte göra! Det värsta som kan hända är att man blur sjuk av stress och kan sedan inte läsa alls och det vill vi undvika, därför ska man inte pressa sig för mycket.

    Studie- och yrkesvägledare