Louise
    Hej! Jag planerar att söka in till universitetet till hösten och undrar över hur mina betyg ställs emot A-F. Jag tog studenten 2012 och gick alltså ut med Mvg-Ig. Då jag gick ut med väldigt många VG som nästan alla var precis precis på gränsen till Mvg så känns det som jag blir snuvad på 2.5 poäng per Vg i och med att jag inte kan få betyget B = 17.5 poäng. Så hur blir det när jag söker, hamnar min ansökan i samma grupp som de som får A-F i betyg och som därigenom har chans på ett högre meritvärde? Eller hamnar min ansökan i en grupp med samma betyg som jag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    en speciellt /separat/ grupp för de med Examensbevis /nya betyg/ fanns t o m antagning till vårterminen 2017.
    Från antagning till höstterminen 2017 och senare - söker alla tillsammans... dvs de betygsgrupper som finns är BF /omdöme från Folkhögskolor/; BI, direktgruppen, som blev behöriga på gymnasiet och behövde ej komplettera för att bli behöriga... och BII, kompletteringsgruppen - för dem som kompletterade med betyg efter gymnasiet; och så kan man också prövas i HP-urvalet, om man har ett giltigt resultat av högskoleprovet.

    Jag förstår att du känner dig "snuvad" på högre meritvärde.
    Det var kanske därför man bestämde att för några år från att de "nya" dokument, Examensbevis började utfärdas - och t o m antagning till vårterminen 2017, som man hade BIex - en speciell urvalsgrupp för dem med Examensbevis. Men nu söker alla tillsammans...
    Jag beklagar om du känner dig "snuvad" ... men kan inte göra någonting mer än förklara hur det ligger till.

    Gör högskoleprovet; om du redan har ett giltigt resultat av högskoleprovet /resultatet är giltigt i 5 år/ - kommer du att prövas i HP-urvalsgruppen, samtidigt som du prövas i betygsgruppen.

    bästa hälsningar

    ANNA