Sarah
    vilket yrkes linje i gymnasium kan jag ta för att senare kunna gå i högskolan för advokat? och jag undrar också om jag har allt A och B på gymnasium . att jag cirka ha 18 i snitt. kommer det hjälpa mig ? eller är det negativt bara för att jag har gått yrkesgymnasium och inte högskoleförbredande gymnasium?? dvs. spelar det roll om jag går yrkes eller högskoleförbredande?
    och jag undrar om det är svårt att plugga i högskolan ? jag kan tyvärr inte ta högskoleförbredande linje då jag har jätte svårt med matten

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sarah!
    Advokat är i grunden Jurist.
    För att bli advokat (på sikt) söker man utbildning Jurist på högskola och till den måste man ha Grundläggande behörighet plus godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b.
    På vilket program man läste på gymnasiet, spelar ingen roll.
    Antagning.se som värderar gymnasiala betyg tittar enbart på
    1. om man har Grundläggande behörighet
    2. om man har Särskild behörighet
    3. meritvärde som man har (Jämförelsetal plus Meritpoängen).
    vilket program man gick - är det ingen som funderar över, såvida det inte är Alternativ antagning, som kan vissa år på vissa högskolor äga rum. Om Alternativ antagning kan du läsa på den här sidan http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Det är bra att du har ett mål och du kan mycket väl komma in på Jurist på högskola.
    Se till att läsa kompletterande kurser Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2 ( för att bli behörig till Jurist på högskola) + att försök ha så höga betyg du kan i alla kurser/ämnen.
    Då har du gjort ditt bästa.

    Du kan också fundera över om du även vill göra högskoleprovet, http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Tips om en sida som gratis ger bra hjälp i matte är www.matteboken.se

    och se även om någon Räknestuga finns nära där du bor eller nära där du går i skola - på www.mattecentrum.se

    Önskar dig LYCKA TILL!
    ANNA
    Om Affrärsjuridiska programmet på högskolenivå kan du läsa på http://www.liu.se/utbildning/program/affarsjuridik?l=sv

    och om kandidatrprogrammet Rättsvetenskap - på http://www.ltu.se/edu/program/FKRVG/FKRVG-Rattsvetenskap-kandidat-1.76721?termin=H15

    Kika också på Programplanen på HT http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf
    och du ser att kurser i Samhällskunskap & Historia finns inte med på listan av kurser som får läsas som Programfördjupande på Hotell&turism programmet. 200 poäng Individuellt val kommer du behöva använda för att uppnå Grundläggande behörighet.
    Det betyder att den enda sättet att bli behörig till jurist på HT är om rektor gör Undantag för dig och beviljar dig läsa 100 poäng utökat (2 kurser: Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2 - som är 50 poängskurser). Det är 4% utökning (inte så stor utökning, alltså) men du kan inte kräva det eller räkna med det.

    Det är rektors beslut att bevilja eller avslå ansökan om utökat. Vissa gymnasieskolor säger från början att ingen får läsa utökat. Andra säger att du måste under åk1 visa att du hänger med i undervisningen på heltid så pass bra att du skulle klara läsa på mer än heltid för att rektor skulle kunna bevilja dig läsa utökat.

    En lösning är att komplettera på Komvux efter gymnasiet. Eller göra Prövningar - också det efter gymnasiet.

    Det finns andra yrkesprogram där det är lättare att bli behörig till Jurist - t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf
    Detta pga du kan läsa alla kurser för Grundläggande behörighet inom Programfördjupningen och har därför 200 poäng Individuellt val "fria" för t.ex Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2, som kommer att uppta 100 poäng. Du kan ytterligare 100 poäng inom Individuellt val på VO och kan välja ännu en 100 poängskurs eller 2 stycken 50-poängskurser.

    Även vad det gäller få jobb direkt efter gymnasiet - ger VO mycket bättre chanser att få jobb.

    Tips: tänk även på att det finns yrkeshögskoleutbildningar och inte bara högskola.
    Om du är intresserad av Juridik, så kanske
    Paralegal eller Offentlig upphandlare är utbildninghttp://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/juridisk-assistent-paralegal
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/juridisk-assistent-paralegal1
    som kan vara av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare1

    Titta också på http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/loene-och-pensionskonsult
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/receptions-konferens-och-housekeepingansvarig

    • : jag undrar också vad Affärsjuridikutbildningen och Rättsvetenskapliga utbildningen är för nåt ?? hittar inte så mycket om det o intrnet
    • : Men om jag går ekonomi ,kan jag inte då ta bort matte 1 ? och tror du att det blir svårt för mig om jag lägger till samhäll och histora? jag tänkte gå turism och resor och lägga till samhäll och histora för att bli berhörig till jurist. så om jag inte kommer in på jurist kan jag då iallafall jobba inom turism :) jag menar.. jag förlorar ju inget om jag kämpar och bara lägger till dem 2 ämnen
    • : oj menar matte 2 *
    • Anna : På Ekonomiprogrammet är Matematik 2b en obligatorisk kurs. Du kan inte ta bort den. Av de högskoleförberedande gymnasieprogram läser man minst matte på Humanistiska och på Estetiska - bara Matte 1b. Har man väldigt svårt för matte & vill läsa så lite matte som möjligt - är det yrkesprogrammen man bör välja.
    • Anna : Jag skriver också ett utökat svar nu.
    • : Okej tack men 50 p är inte det 50 timmar ? Dvs att jag kan läsa det på en termin ?? Eller så kan jAg dela det så att jag läser ena på en termin o andra ?:)
    • Anna : Du har rätt: 50 gymnasiepoäng = 50 undervisningstimmar. Om hur kurserna är upplagda - är det upp till varje skola. Ibland läser man samma kurs på en termin på en skola och på en annan skola läser man samma kurs utsträckt över flera terminer. Om man "koncentrationsläser", dvs läser en kurs i taget - läser man en 50 poängs gymnasiekurs på 2,5 veckor på heltid. Så kan man läsa på Komvux, t.ex. (i de kommuner som erbjuder läsa på "flex" eller på distans).
    Läs alla kommentarer