Cassandra
    Jag heter Cassandra och är 17, så jag går snart andra året i gymnasiet. Just nu går jag på Olympiasolkan i Helsingborg där jag bor. Jag är väldigt väldigt osäker på vad jag vill i bli i framtiden. Därför valde jag en samhällslinje med inriktning beteende. Men efter mycket tänkande så vet jag att jag vill jobba med djur. Det är ändå många år som jag kommer jobba så jag vill att det ska vara något kul för mig. Min fråga är om jag kan på något sätt plugga upp mig så att jag kan bli djurskötare eller något annat med djur. Jag tittade lite på djurskötarutbildningen på Uppsala universitet men vet inte om jag har behörighet. (Hur kan jag isåfall få det?) Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cassandra!

    Det finns många olika yrken som arbetar - på olika sätt- med Djur.Djursjukskotare>>

    Se några exempel:

    Djurskötare>>

    Djurvårdare vid djurpark>>

    Djurfysioterapeut>>

    Hundcoach>>

    Kamelskotare>>

    Du undrar om behörighet till att utbilda dig, om jag försod dig rätt, till Djursjukskotare>>

    och behörighet till den utbildningen är:

    På din nuvarande utbildning, Samhällskunskapsprogrammet, behöver du välja (lägga till) Naturkunskap 2, för att bli behörig till utbildningen Djursjukskötare på SLU>>

     Mitt råd är att du bokar dit hos SYV på din skola och frågar om du kan läsa Naturkunskap 2.

    Du kan också fundera på om du vill söka om till naturbruksprogrammet men jag tror inte du kan hoppa in i åk2, utan skulle i så fall behöva gå om från åk1 igen och med det "förlora" minst ett år.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA