Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Bjarne,

    i brist på lärare kan du säkert få jobb nu till hösten, även utan lärarexamen /tyvärr - skulle jag säga... för att det är beklagligt att många obehöriga lärare får lov att undervisa, men så är det i Sverige just nu/.

    Så - ditt första alternativ är att söka jobb "så som du är" och om du jobbar som obehörig lärare, kan du förhoppningsvis komma med i något projekt, typ "lärarlyftet" eller VAL, vidareutbildning av lärare och då kan du få hjälp att bli behörig. Det är ekonomiskt fördelaktigt - då man kan läsa och jobba samtidigt.

    Men om du först vill bli behörig lärare, då behöver du komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildnig för just det ämnet eller de ämnena i vilka du vill bli behörig lärare. KPU är á 90 hp, dvs 3 terminer på heltid eller 6 terminer på halvtid. Det kan också finnas snabb-varianter där man t.e läser på 125% av studietakt och utan lov och kan på så sätt bli klar på ett kalenderår. Ex. finns på Göteborgs Universitet.

    Med din bakgrund kan jag tänka mig att Ekonomi (företagsekonomi) och Matematik som kanske i första hand kan bli dina undervisningsämnen. ...gymnasielärare är oftast behörig i två ämnen och hen är också behörig i samma ämnen - på grundskolan.

    Om du tycker det är ett rimligt antagande (om ämneskombinationen - ovan) bör du >>>leta efter KPU mot matte och ekonomi/företagsekonomi och se sen vad de ställer för krav för att komma in. Det är inte säkert du är behörig till KPU nu, utan det är troligtvis så att du ska behöva komplettera först. Kraven som vanligtvis ställs till KPU för gymnasielärare är att hen ska ha minst 120 hp i sitt första ämne, t.ex Matte och minst 90 hp i sitt andra ämne, t.ex företagsekonomi.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L.

    Liselotte

    Förut läste du i Lund, så jag tänker att du kanske vill läsa i eller nära Lund nu också - se ex. KPU i Lund>> och KPU i Malmö>>

    • : Hej, tack för snabbt och bra svar. Bor i Lund/Malmö regionen. Kollar på det, sedan såg jag på nätet att det fanns distansutbildningar på halvfart också. Får fundera lite...skönt med lön under tiden!
    • Mikael : OBS! se upp för "distans". Det kan finnas OBLIGATORISKA träffar på Distansutbildningar. Och är det långt att åka, så kan det bli både besvärligt och dyrt. Så fråga gärna på förhand om de menar med eller utan obligatoriska träffar som deras "distans" är.
    • : Hej Ok tack för bra synpunkter på "distans".
    • Mikael : Önskar dig Iycka tiII!!! ;) Hör gärna av dig sen och berätta hur det går! :)
    Läs alla kommentarer