Emma Therese
    Jag känner att jag gärna vill bli jurist/advokat/åklagare. Jag vet att ekonomi är bäst för för att läsa vidare till det, men det lockar mig inte så mycket. När jag läser igenom alla broschyrer så känner jag att humanistiska passar mig bäst, men har jag då den behörigheten som krävs för att gå rätt högskola? Jag har läst här att samhälle också fungerar, men jag vill helst gå humanistiska programmet. Går det ändå att bli jurist?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma Therese!
    Behörighet till Juristprogrammet på högskolan är (förutom Grundläggande, som alltid krävs för ALLA högskoleutbildningar) är Samhällskunskap 1b och Historia 1b.

    Som du kan se bl a på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HU.pdf så ingår båda de kurserna som obligatoriska i Humanistiska programmet, oavsett inriktning. Därför blir du behörig till att söka Jurist på högskola efter HU (under förutsättningen att du får godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b samt att du för övrigt uppfyller kraven för gymnasieexamen).

    Vilka krav som ställs för att kunna få gymnasieexamen, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Tips på vilken skola du kan söka HU på: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/harnosands-gymnasium - den erbjuder båda inriktningar på HU och jag tror det är den skola som ligger närmast till din bostad.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare