Jennie
    Hej!

    Jag är en 20 årig tjej som brinner för teater. Jag började ta teaterlektioner när jag var 8 år och höll på med detta tills jag gick ut nian, dvs vid 16 års ålder. Under denna tiden gick jag även på teaterkollo varje lov i ca tre år. Under mitt sista år på gymnasiet så började jag som teaterledare (veckoverksamhet) då jag verkligen saknade teatern och det har jag nu jobbat som i två år.

    Mitt problem är väl egentligen hur jag ska göra. På gymnasiet pluggade jag samhällsvetenskap med inriktning på beteendevetenskap och idrottsledarprofil och jag studerar just nu grundskollärare med inriktning på åk 4-6.
    När jag var ute på praktik så frågade en av eleverna mig vad jag hade för drömjobb, och jag svarade skådespelerska. Denna elev frågade då varför jag pluggade till lärare och jag har inte slutat tänka på detta sen dess. Jag har alltid bara tänkt att det är för ouppnåeligt för mig, men det kanske det inte är? Hur ska jag gå till väga för att bli skådespelerska? Skulle även kunna tänka mig att bli teaterpedagog.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jennie!

    Kan du berätta vad en teaterledare gör? Ett ovanligt yrke, kan man säga... spännande att få närmare bekanta sig med vad en teaterledare gör! Tackar på förhand om du vill dela med dig lite mer utförligt om jobbet som teaterledare.

    ang. yrke Skådespelare>> så vet du säkert själv att det inte finns några garantier på att ha någon stabil månadsinkomst: man kan ha många uppdrag vissa perioder och sedan inga uppdrag i flera månader och t o m år i följd... och hur ska man i så fall betala hyra?

    Om man vill garanterat ha månadsinkomst bör man satsa på andra yrken och teaterpedagog som du själv föreslår kanske är ett bra alternativ, där du kan kombinera ditt intresse för teater och ett efterfrågat yrke - lärare.

    Andra förslag som jag har: du kan kanske som lärare starta en teatergrupp med dina elever - kanske en kväll i veckan och någon helg workshop och så kan ni spela en pjäs till jul och en annan vid skolavslutningen?

    Ett annat förslag är att du skriver en egen pjäs eller en filmmanus och försöker "sälja" den till producenterna och vid stort intresse för din produkt, kan du ställa som villkor att du får spela en av rollerna, kanske huvudroll i din egen pjäs eller film, som görs på ditt manus.

    Ännu ett förslag är att du ändrar inriktning på dina studier och läser mot gymnasielärare och då kan ha "teater"/dramapedagog som ett av dina undervisningsämnen. Hur långt har du kommit i dina studier mot lärare åk 4-6?

    Som du säkert vet, finns det skådespelare som har många uppdrag och som inte har någon formell skådespelarutbildning och så finns det utbildade skådespelare som inte jobbar som skådespelare pga de inte fick några roller. Det är inte enbart talang men även tur och förmåga att marknadsföra sig, som spelar roll i den branschen, men det vet du säkert själv lika bra som jag, troligtvis bättre ... för du har erfarenhet inom branschen.

    Ännu en sak som jag kom på... fundera på om du vill testa utarbeta en ny undervisningsmetod - att implementera teater/skådespeleri i undervisningen, t.ex hjälpa barn att lära sig läsa bättre och förbättra sina mattekunskaper eller andra viktiga färdigheter genom att införa "teater-inslag" i undervisningen och/eller höja allmän motivation i att lära sig saker. Du kan kanske uppfinna en ny metod som blir till hjälp för många elever, föräldrar och lärare.

    Jag hoppas att mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp för dig. Lycka till! Och jag tackar mycket på förhand om du vill svara och berätta om det "okända yrket" teaterledare: vad en sådan gör? Du kan skriva om det i en kommentar till den här frågan eller i en ny fråga... Tusen tack på förhand!

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Teaterledare är mer ideellt arbete, alltså ungefär samma uppdrag som en teaterpedagog - bara lite mer informellt! Så jag är medlem i en ideell organisation (IOGT-NTOs Juniorförbund) där jag har en teatergrupp (har haft åldrarna 7-9 och 10-15) som jag sätter upp en teater med varje år. Och för att svara på frågan hur långt jag har kommit med mina studier så har jag precis avslutat mitt första år!