Rana
    Hej!
    Jag är en student som studerar min sista termin inom företagsekonomi programmet. Jag undrar om kan jag blir lärare inom samma ämne utan att behöva plugga en gång till? Alltså att plugga lite till för att bli lärare inom ekonomi?
    Hoppas att ni har förstått vad jag menade!
    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rana!

    För att bli behörig lärare behöver du ta ut Lärarexamen och ansöka om Lärarlegitimation.

    För att bli behörig lärare i Företagsekonomi, behöver du läsa tillräcklig antal högskolepoäng i Företagsekonomi och sedan söka KPU, kompletterande pedagogisk utbildning som är på 3 terminer (90 högskolepoäng).

    Jag hittade KPU för lärare i Företagsekonomi bara på Stockholms Universitet, se info på deras hemsida här >>

    Det är fördelaktigt för dig om du kunde läsa tillräckligt antal högskolepoäng i ännu ett undervisningsämne och söka KPU efter det.

    Med ett undervisningsämne kan det bli svårt att få en heltidstjänst då de flesta gymnasielärare har minst två undervisningsämnen. Och när skola söker lärare, ofta söker de ersättare för den lärare som slutar på skolan (och den läraren hade med stor sannolikhet två undervisningsämnen på sin tjänst).

    Läs också på den här sidan där vi sammanställde info om hur man blir behörig lärare på grundskola och på gymnasiet, bl a vilka ämnen som får kombineras. Enligt våra uppgifter får undervisningsämne Företagsekonomi kombineras med följande undervisningsämnen: engelska, matematik, modersmål, svenska, filosofi, geografi, historia, juridik, psykologi, religionskunskap, samhällskunskap, idrott&hälsa, bild, dans, musik eller teater.

    Du får gärna ta kontakt med Studievägledare på Stockholms Universitet för mer info E-post: [email protected]
    Telefonnr: 08-16 28 45 (tel.tid vardagar kl.9-11).

    Hälsningar

    Mikael SYV