Gäst
    Hej!
    jag önskar få svar på följande fråga: om alla gymnasiala kurser kan finnas som utökade i elevens examensbevis? Bör man sätta kurser med lägre betyg som utökade för meritvärdets skull?
    Den aktuella eleven läser på Samhällsvetenskapsprogrammet och förväntas mot slutet av åk3 få betyg i 2700 poäng, dvs det blir 200 poäng utökat.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Utökade kurser är ett "undantag". det är endast enligt rektors beslut om att en viss elev får läsa en eller flera utökade kurser.

    Först och främst måste programstruktur följas - och på Samhällsvet.programmet kan man Här>> se vad som gäller. Samtliga kurser inom Gymnasiegemensamma - och Programgemensamma ämnen + ALLA kurser inom en av inriktningar måste finnas med som "vanliga kurser", dvs inte utökade. Sedan tillkommer det tillräckligt antal poäng inom programfördjupningar som också måste vara "vaniga kurser" och det är endast kurser från listan på vad som får läsas som programfördjupning på just aktuella programmet /i detta fall på SA/ som också måste vara med som "vanLiga kurser. Plus 200 poäng Individuellt val + Gymnasiearbete. Alla de kurser utgör tillsammans 2500 poäng (gäller alla nationella gymnasieprogram).

    Har man betyg i fler än 2500 poäng, måste de "överstigande poängen" vara markerade med "U" i examensbeviset. De blir med det "Utökade kurser".

    Inom Individuellt val, 200 poäng - kan man ha vilka gymnasiala kurser som helst och här kan man byta plats på U-kurser och kurser inom Individuellt val.

    Inom programfördjupning måste man uppfylla kravet att det är endast kurser som får läsas som programfördjupande på just det programmet som måste vara "vanliga kurser", dvs inte utökade. Men om man har betyg i flera poäng betygsatta i kurser som alla får läsas som programfördjupande, finns det utrymme att byta plats på Programfördjupningar och U-kurser.

    Examensbevis utformas i enlighet med elevens Individuella studieplan. Egentligen bör man på förhand skriva in i studieplanen vilka kurser som kommer att läsas som utökade. Dock finns det inte några mycket strikta regIer om att studiepIan inte får revideras "under resans gång". I praktiken vet vi att de flesta gymnasieskolor "möbIerar om" i elevernas studieplaner, om elever läste utökade kurser - för att precis som du skriver i din fråga - påverka meritvärde/jämförelsetal - uppåt.

    När man byter plats på "vaniga kurser" - kontra U-kurser, bör man komma ihåg att U-kurser räknas ändå in i elevens jämförelsetal om godkända betyg i dem krävs för särskild behörighet till högskoleutbildning eller om de ger meritpoäng. Exempel: har man godkänt betyg i engeska 7 i sitt examensbevis, kommer det betyget ändå räknas in - oavsett om det är en vanlig kurs eller en U-kurs. Detta för att godkänt betyg i den kursen ger Meritpoäng. Dock finns det undantag - vissa /några få/ högskoleutbildningar i Sverige accepterar inte meritpoäng: exempel HHS och tekniskt basår på Chalmers.

    OBS! om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program - kommer inte elevens examensbevis se ut som examensbevis bör se ut i normala fall. I rektors beslut om Individuellt anpassat program bör det framgå om eleven läser utökade kurser, och i så fall vilka de U-kurser är.

    Hälsningar

    Mikael SYV