Jon
    Hej!

    En elev som fyller 20 år i januari har rätt att börja nationellt program tom första kalenderhalvåret den fyller 20. Dvs sista juni.

    Om eleven får grundskolebetyg i några kurser under våren och når behörighet i tex maj månad har i praktiken rätt att börja nationellt program under våren? Ta streck/F i ämnena som den inte hinner läsa och "börja om/gå o" vårdprogrammet.

    Eleven vill undvika Komvux till varje pris. Fungerar en sådan variant rent teoretiskt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jon,

    rent teoretiskt funkar den varianten, ja. Men rektorerna brukar inte vilja ta in elever i åk1 på våren när eleverna inte har läst under höstterminen och med det ej kan få godkända betyg i åk1 till sommaren.

    Få betyget "F" kan man inte göra om man inte deltog på lektionerna. Läraren får ej sätta betyg om betygsunderlag saknas. För att betygsunderlag ska finnas måste eleven delta i kursen till "övervägande del" (praxis som vi känner till är över hälften av kursen eller minst 50% av kursen måste eleven har "läst", ... - då brukar man säga att det finns underlag för att sätta betyg).

    Om rektor är ovillig att ta in eleven på annat sätt än genom gymnasieantagningen (på vanligt sätt) - när man med sina grundskolebetyg söket till gymnasiet, kan man inte tvinga fram den lösningen.

    Det ingår inte i elevens rättigheter att komma in i pågående utbildning. Det som tillhör elevens rättigheter är att i "vanlig ordning" söka till gymnasiet ... och om man blir för gammal, då kan man läsa på komvux eller på en folkhögskola.

    Folkhögskolor tar in från 18 årsåldern.

    Däremot om ledig plats finns och rektor vill ta in - då kan det gå. Eleven måste då klara gymnasiet på 2 år, i stället för 3 - då hen tas in i slutet av åk1... Rektor kan söka "förlängd studiegång" för eleven men det beviljas av utbildningsförvaltningen i elevens "hemkommun" och kan bli ett Nej...

    Det är ingen vanligtförekommande fråga du ställer. Vid de några få fall som vi fick frågan förut - fanns det ingen rektor som tog in i slutet av åk1. Ett fall som jag personligen "var involverad" i - var eleven mycket motiverad och vill läsa EE, mot elektriker (vilket är jättesvårt att göra på komvux, i princip omöjligt att hitta var man kan göra det) men rektor tog inte in i slutet av åk1 (i april uppnådde eleven godkänt betyg i svenska och engelska) men fick sedan söka gymnasial utbildning på komvux - då rektor på El- och energiprogrammet vagrade ta in honom (trots att det fanns lediga/tomma platser på EE). Rektors förklaring var att det är "besvärligt" och att han måste inte göra det och det gjorde han, alltså, inte.

    Alla som tycker att de känner till lösning på problemet och/eller har synpunkter - är välkomna att skriva kommentarer eller nya svar till den här frågan.

    Jag blir glad om jag har fel och eleven blir antagen till ungdomsgymnasiet. Hör gärna av dig sen och berätta hur det gick.

    Vänligen

    Julia SYV