Hej Hanna!

    Man kan på ett yrkesprogram få samma (eller nästan samma, mycket liknande) behörighet till eftergymnasiala studier, som på t.ex Samhällsvet.programmet>>. T o m ganska mycket Bredare!!! detta för att efter ett yrkesprogram blir man även behörig till yrkeshögskoIa och kan också lättare få jobb efter gymnasiet.

    Jag tycker personligen att det finns många stora Fördelar med att läsa på ett yrkesprogram:

    - man kan läsa som lärling>> och vara mycket på en arbetsplats /det ger mer variation, man är inte bara i skoIan och man skaffar sig även arbetslivserfarenhet/; och man få mer "inkomst" då Lärlingsersättning ger extra 1000 kr i månaden.

    - man kan efter ett yrkesprogram nästan garanterat få jobb direkt efter gymnasiet.

    - man kan komma in på Yrkeshögskola och snabbare komma ut i arbetslivet än via högskola/universitet.

    - man kan bli behörig till högskola/universitet och komma in på en akademisk utbildning direkt efter ett yrkesprogram.

    - om man inte blir behörig på gymnasiet, kan man komplettera på komvux eller genom prövningar.

    Varför man hör ofta att Samhällsprogrammet och Natur-natur är så "breda" - är för att det ingår kurser som ger Behörighet till många olika högskoleutbildningar, men att kurser ingår i programmet betyder inte att man får godkända betyg i dem, det är för det första... och för det andra, även om man får godkända betyg så räcker det många ggr inte för att komma in på en högskoleutbildning som man vill komma in på. Men med det att man redan har godkända betyg i kurser får man inte plats på Komvux. Då återstår det bara självstudier och göra prövningar. Under självstudier har man inte rätt till någon ekonomisk stöd och prövningar kostar också pengar.

    Det är, alltså, tyvärr, så att studier på ett högskoleförberedande program kan bli en "återvändsgränd" på så sätt att man har godkända betyg men vet inte vad man ska göra med dem. Man kommer inte in på den högskoIeutbildning pga lite för låga betyg. Komvux säger Nej, för man redan är Behörig. Inget yrke. Svårt att få jobb.

    Som jag ser det, så finns det väldigt många fördelar med att läsa på ett yrkesprogram.

    Vi känner till många exempel när man direkt efter Vård- och omsorgprogrammet kom in på bland annat Psykologprogrammet eller på Juristprogrammet på Universitetet. Det finns många exempel när man efter VO kommer direkt in på sjuksköterskeprogrammet.

    Vill man bli Dietist>> - kan det vara smart att läsa till Kock på Restaurang- och livsmedelsprogrammet>>.

    Vill man bli Fysioterapeut>> - föreslår jag Vård- och omsorgsprogrammet.

    På FT, Transport kan man få körkort, som är mycket bra att ha, oavsett vad för yrke man väljer sen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA