John
    Hej, jag går just nu på teknikprogrammet men tycker matten är ganska svår. Har nationella prov om en vecka och känner att jag inte kommer orka kämpa ifall jag inte klarar provet och då troligen även får F i matte 1c.
    Har tänkt lite på ekonomiprogrammet isåfall men vet inte om det kommer gå att byta så här sent på terminen isåfall.
    Känner att jag kan läsa ikapp det som behövs på ekonomiprogrammet då jag har ganska lätt för SO ämnen och hade omkring C i de flesta SO ämnena i grundskolan.
    Men det jag undar är ifall ni tror det kommer kunna gå att byta så här sent in på terminen om det skulle bli så att jag inte klarar det.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej John!

    Tråkigt att du har det tufft med matte!
    Att du har ganska lätt för SO ämnen och är beredd att läsa ikapp är jättebra! Trots det är det inte säkert det går att byta, men svaret får du från rektor på Ekonomiprogrammet i så fall.

    Det är, för det första, viktigt att få svar på:
    1) om det över huvudet taget finns ledig plats på Ekonomiprogrammet på någon av skolorna där vi vill läsa?
    och för det andra -
    2) om plats finns, då måste dina föräldrar samtycka till bytet - du är under 18 år och är därför icke-myndig
    och sedan -
    3) rektor kan ändå säga Nej till bytet (det är då på "den mottagande skolan") - deras Rektor som kan bestämma om du får eller ej byta (detta trots att kanske ledig plats finns). Rektor har rätt att säga Nej.
    Anledning till det är i så fall oftast den att i fall en ny elev tillkommer mitt i läsåret, innebär det mycket merarbete för lärarna OCKSÅ, och inte bara för eleven. Lärarna måste förbereda extraprov, ge handledning och hjälpa dig att läsa ikapp. Du kan inte bara lämnas vind för våg på den ny skolan. Den extratiden finns oftast inte att disponera - och det är därför gör Rektor bedömning att det inte finns möjlighet att ta in en ny elev.

    Du har rätt att söka om, söka på nytt till åk1 - med hjälp av dina grundskolebetyg, dvs upprepa hela proceduren från förra året - och konkurrera om utbildningsplats på Ekonomiprogrammet.
    Du kan också nu, på en gång, ställa frågan till rektor på Ekonomiprogrammet - om platser finns.
    Det är inte omöjligt att rektor på EK tar in dig. Jag kan inte svara på den frågan. Jag vet inte om plats finns och hur rektor kommer att tänka kring detta.

    (Du kan testa fråga din SYV och mattelärare, men de kommer troligtvis hänvisa dig till Rektor - om din mattelärare får lov att testa dina kunskaper i matte 1 mot kraven i kursen Matte 1b t.ex. - som är en lättare kurs i matte och i så fall tar du med dig godkänt betyg i Matte 1b, förhoppningsvis, får du godkänt betyg - vidare till Ekonomiprogrammet eller vilken annan utbildning som tänkas kan).

    Tips: om du vill läsa så lite matte som möjligt under gymnasiet - då är det Yrkesprogrammen, som rekommenderas. Av de högskoleförberedande läser man minst matte på Estetiska och på Humanistiska.
    Info om alla program finner du bl a på den här sidan - http://www.gymnasieguiden.se/program

    Lycka till och jag lovar att hålla tummarna för dig!
    Skriv till oss och berätta hur det går!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare