Carola
    Hej! Min dotter går både samsam och sam-beteende. Hon började läsa tyska i 8:an och fortsatte tyvärr med tyskan i 1:an i gymnasiet, fast hon låg efter mycket. Hon fick E i 1:an och när hon skulle börja 2:an på en ny skola, så ville hon läsa spanska 1, men det fick hon inte, så hon har fortsatt med tyska fast det går dåligt.. Finns det möjlighet för henne att börja med spanska 1 istället för tyska nästa termin eller i 3:an? Vilka konsekvenser får det i så fall?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    på Samhällsvetenskapsprogrammet är Två kurser i Moderna språk Obligatoriska; dvs betyg i 2 kurser Moderna språk krävs för att uppfylla kraven för examensbevis. F är också ett betyg, dvs man kan ha 2 F i Moderna språk och ändå få Examensbevis och bli behörig till eftergymnasiala utbildningar.

    Det är beklagligt att din dotter inte fick byta språk när hon velat göra det. Alla gymnasieskolor som erbjuder program där moderna språk är obligatoriska måste erbjuda tyska, franska och spanska och ibland erbjuds det även flera språk att välja på.

    Det är tråkigt att går dåligt i tyska för din dotter. Vi hoppas hon får godkänt betyg i alla fall. Läser hon tyska 4 nu? Saken är den att godkänt betyg i moderna språk 3 och 4 ger MERITPOÄNG som ger stor fördel i konkurrensen om plats på högskola.
    Godkänt betyg i moderna språk 3 ger en halv meritpoäng och i Mod.språk 4 - 1.0 i merit. Så om din dotter läser tyska 4 nu och har en chans att få godkänt betyg, så tycker jag hon bör kämpa så bra hon kan - för att hon kommer i så fall få 1.0 i merit - info om Meritpoäng finns på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    F betyg ger inte meritpoäng, tyvärr.
    Om din dotters skola kan ge möjlighet att under åk3 läsa moderna språk och vilka språk - är det en fråga till gymnasieskolan. Det är också lärarbrist, så man får "handskas" med det - bästa man kan, det finns inte lärare tillgängliga alla gånger. :(

    Jag hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Vänligen och hälsa din dotter från oss på fråga syv!

    L. :)

    Liselotte