Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Esin,

    för att kunna byta så som du vill, dvs utan att förlora ett år, så måste plats finnas på den skolan dit du vill byta.

    Sedan, OM PLATS FINNS, så kan ändå Rektor säga Nej. Det är nämligen inte elevens rättighet att byta på det sättet. Det som är din rättighet är att till och med det året du fyller 19 år, söka om till åk1 och konkurrera med dina grundskolebetyg på nytt om en ny plats på gymnasieskola. kommer du in, är det DIN PLATS och då kan rektor i och för sig flytta dig uppåt till nästa årskurs, om hen anser att du har kunskaper i år1 kurser.

    Du frågar när det mest optimalt att byta och svar är - när rektor på den mottagande skolan tar in dig, det är bara då du kan byta. Vår erfarenhet visar att lättast är det att byta efter att betygen i åk1 är satta, dvs på sommaren - innan åk2. En annan tid att byta är när läsåret precis har börjat och i fall en skola har tomma platser /i alla fall har EN TOM PLATS/ då kan rektor ta in en elev 2-3 veckor efter läsårs start och hjälpa eleven att läsa ikapp de 2-3 veckorna som hen har missat.

    Hoppas jag har svarat på din fråga! Önskar dig Lycka till!

    Återkom gärna om nya frågor dyker upp!

    L. :)

    Liselotte