Christoffer
    Hej jag heter Christoffer och går första terminen i gymnasiet på barn och fritidsprogrammet. Jag har ungefär gått en halv termin och undrar om det är försent att byta? Jag vill byta till teknikprogrammet med mina kompisar som redan går där men kommer jag kunna ta ikapp? Jag vill gärna byta och vet inte vad jag ska göra. Skolan säger att dem kan ta in men vet inte om jag hinner plugga ikapp?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Christoffer,

    om gymnasieskola med Teknikprogrammet säger att de kan ta in dig, be om att få provgå - en dag eller ett par dagar... ex. imorgon och på fredag... du säger då på din nuvarande skola att du ber att få vara ledig för att prova på en annan utbildning - ta "ledigt" får det; be om lov - så att det inte blir skolk och du blir av med studiebidraget...

    När du har gått minst en dag på teknikprogrammet, kan du kanske själv känna på och se om det är OK att byta och läsa ikapp. Om gymnasieskola /rektors beslut gäller/ tar in dig - då åtar de sig att hjälpa dig att läsa ikapp; de kan inte plugga åt dig, men de ska ge dig handledning och hjälp. Om du själv vill och orkar plugga så mycket som det behövs, vet du ju bara du själv - i princip; vi, som inte känner dig kan inte veta hur mycket du orkar, hur stor din motivation är; hur bra och stabila kunskaper du har från grundskolan... t.ex.

    Den allmänna rekommendationen är att ej söka till teknikprogrammet om man har lägre än C-betyg i matte på grundskolan; för att det blir då väldigt tufft. Helst ska man ha A i matte /eller i alla fall B i matte och även i fysik, kemi och teknik/ - om man ska lyckas på teknikprogrammet. Det är den "allmänna rekommendationen" men sedan finns det undantag av olika slag.

    Som sagt, jag tycker du ska be om att PROVGÅ minst en dag på teknik. Återkom sen, när du har gjort det - så kan vi diskutera vidare.

    vänligen

    Julia SYV