Ruby
    Hej igen, ¨
    Jag går nu i ekonomiprogrammet (första året) och ångrar mig grovt. Jag vill gå på sam linjen men jag antar att det borde inte vara försent att byta. Jag vet att det handlar om antal platser som finns kvar men jag vill inte vänta ett helt år o sedan gå om. Skolterminen har nyligen startat och ska jag verkligen gå helt år i ekonomiprogrammet? Det finns bara en skola som har lediga plaster för sam-linjen men skolan ligger nästan 2h ifrån där jag bor. Vad ska jag göra förutom att gå om ett för då läser jag hellre ekonomiprogrammet i tre år.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ruby!

    Skillnaden mellan ekonomiprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet är inte så stor. Vad är det som gör att du vill byta? De flesta kurser i åk1 är samma på EK och SA. Det är från åk2 som skillnaden börjar märkas och det brukar inte vara problematiskt att fortsätta på SA efter åk 1 på EK, utan att behöva gå om ett år.

    Vid alla byten är du beroende av lediga platser. Finns det inte plats, kan man tyvärr inte byta.

    Om vad som gäIIer när man viII byta gymnasieprogram kan du Iäsa här>>

    Ha det bäst!

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : matte är inte mitt starkaste ämne och i ekonmiprogrammet måste jag läsa till 3b medans samsam läsr jag till 2b och 2b om jag vill.
    • : *3b
    • Milla : På inriktningen Juridik på EK läser man inte matte 3b och under åk1&2 läser man samma mattekurser på EK och på SA - därför kan du fortsätta på ekonomi nu och till år 2välja inriktning Juridik eller byta tillSA efter åk1 och läsa åk2&3 på Sam.