Sahar01

    Hej! Jag går förnärvarande på Naturvetenskaps programmet (år 1) är dock 06:a så är ett år bak. Jag trivs absolut inte i min gymnasieskola, detta leder till mycket dåliga betyg för mig. Jag har dock blivit antagen på ett annat gymnasium där jag ska börja år 2. Det går inte bra för mig i Kemi 1, Biologi 1 och Matte 2C. Vad händer ifall jag får F i dessa ämnen, kan jag då ta prövning på min nya skola? Då de har inte börjat läsa Biologi 1 där ännu, och ska börja med det nästa termin (år 2, när jag börjar). Kan jag då läsa om HELA kursen eller kan jag bara ta prövning? Och hur går det till med de andra ämnen som de redan läser just nu, är det enbart prövning som gäller där?

    Den skolan jag ska lämna (min nuvarande skola) frågar om uppgifter om den nya skolan (på avregistreringsdokumentet), jag frågade de om jag måste lämna uppgifter om min nya skola, och de sa att det inte var obligatoriskt, är det okej om jag INTE gör det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det som inte obligatoriskt behöver du inte göra, det är frivilligt och om du inte vill, gör inte det.
    Du skriver om att det går lite dåligt för dig i flera naturvetenskapliga ämnen... och då tänker jag på följande: är NA rätt program för dig? Att man inte trivs på skolan och därför inte får A-betygen, utan B eller C kan man absolut förstå, men om du ligger på gränsen till att få F - då väcker det en fråga hos mig: varför ska du "plåga dig själv" och läsa naturvetenskapliga ämnen och mycket matte när det finns massor med andra utbildningsmöjligheter.
    Det finns uppskattningsvis cirka 8.000 olika yrken och endast en liten del av de kräver goda kunskaper i naturvetenskapliga ämnen. Du får gärna kika på många yrkespresentationer; på www.framtid.se finns det fler än 2.000 stycken!
    Jag är också förvånad att du redan blev antagen till den andra skolan, vilket du skriver om i din fråga. Är det kanske ett "villkorat löfte" du fick, alltså i fall du får godkända betyg i alla kurser på din nuvarande utbildning, då kan du bli antagen till år2 på den nya skolan? Det är extremt ovanligt att en gymnasieskola antar till år2 en elev som har flera F-betyg från år1 (detta för att det är jobbigt för den nya skolan att försöka se till att du ska kunna uppfylla kraven för examensbevis). Det ställs höga krav på vad som bör bli uppfyllt för att kunna få ut examensbevis från gymnasiet.
    En gymnasieskola får inte anta en elev om det på förhand är uppenbart att hen inte ska kunna uppfylla kraven för examensbevis och med många F kan man inte uppfylla kraven. Jag därför "rädd" att den nya skolan kan "backa" ang.antagning till år2. Det jag kan tänka mig att den nya skolan kan (i fall de har plats i år1 på något av sina program) försöka övertala dig att läsa alla 3 år (hela gymnasieutbildning från börjar på deras skola - och det kanske blir den bästa lösningen för dig och för skolan).
    Du frågar om vad som kommer att hända... men det kan ingen ge dig några garantier på, därför att det finns många faktorer att ta hänsyn till: bland annat är det mycket viktigt hur många godkända betyg du får till sommaren; en annan viktig sak är Hur kommer schemat för hela skolan se ut (på den nya skolan)?
    Vad gäller prövningar, så har en gymnasieelev rätt att göra prövning i fall hen läst en kurs på gymnasiet och fick F-betyget; tidpunkt för prövningen är det gymnasieskolan som bestämmer; eleven kan önska när hen vill göra prövningen men det är skolan som bestämmer. En fråga jag har: hur ska du skaffa dig kunskaper för att kunna få godkänt betyg på prövningen? Det är nästan alltid mycket lättare att få högre betyg i slutet av en läst kurs, än på prövningen. När och hur ska du skaffa dig de kunskaper som krävs?
    Det är givetvis upp till dig om du vill läsa på NA eller väljer att ändra inriktning i dina studier. Fundera på att välja inriktning "samhälle" på NA så slipper du läsa kemi 2, fysik 2, biologi 2 och matematik 4 (i alla fall ska du i så fall inte behöva läsa alla de kurserna); de är obligatoriska på inriktningen Naturvetenskap.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sahar01 :

      Hej,

      Jag är intresserad av natur och hade ganska bra betyg i natur ämnen från 9:an. Och det var inte "meddelat" till mig på något vis att jag måste ha godkänt i alla ämnen för att kunna börja i den nya skolan år 2. Jag har ju läst igenom och skrivit på kontraktet (och det stod inget om betyg eller liknande från nuvarande skolan). Allt är klart och jag ska börja där i tvåan.

      Ifall jag inte får godḱänt i 2-3 ämnen kan jag då ta prövning i den nya skolan? (För det borde ju finnas prövningar, då det kan vara andra elever från den skolan som inte heller blir godkända inom ämnet).

      Och måste jag ta prövning för Kemi 1, Biologi 1, Matte 2C om nu jag inte blir godkänd i någon av de. Då man måste ha minst 2250 poäng för att ta studenten. Dessa är 100 poäng ämnen var, så en av dessa måste jag ändå få godkänt i. Men om jag inte får godkänt i två av dessa MÅSTE jag ta prövning/bli godkänd i de här kurserna? Eller kan jag bara läsa vidare och då måste jag såklart bli godkänd i t.ex Kemi 2 Matte 3 eller Biologi 2. (minst 2250 poäng krävs) för studenten.

    • Milla : Kemi 2 och Biologi 2 är obligatoriska kurser på inriktningen Naturvetenskap men inte på inriktningen "Samhälle" på NA. Matematik 3c är obligatorisk kurs i båda inriktningar på NA. Du har rätt att det krävs totalt 2250 godkända poäng för att uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet och 250p. kan man ta in F-betyg (men det drar ner meritvärdet ganska mycket, så det är inte fördelaktigt att ha några F-betyg i sitt examensbevis). Man kan dock inte ha F i vilka kurser som helst, t.ex måste kursen Gymnasiearbete ingå med godkänt betyg och det finns fler kurser som måste ingå med Godkända betyg. Gör ditt bästa i varje kurs du läser. Gör ditt bästa varje dag och varje timme som du studerar! Mer kan du inte göra (förutom välja inriktning på dina studier som tar hänsyn till dina intressen och starka sidor, det som du är bäst på). När prövningar på den nya skolan kommer att erbjudas vet jag inte - det får du fråga på den aktuella skolan.
    • Sahar01 :

      Okej, förstår men går det att ha F i någon/några av dessa ämnen: Kemi 1, Biologi 1 och Matte 2C? Men sen så gör jag bra framöver och får inga F i t.ex Biologi 2, Kemi 2 och Matte 3C.

      Försöker självklart att detta inte ska hända, men vill ändå ha informationen. Och kan du specifera vilka ämnen man inte får ha F i inriktning Natur Natur?

    • Milla :

      Totalt är max antal F-poäng i examensbeviset från gymnasiet 250poäng. Man måste tvunget ha godkända betyg i gymnasiearbete, i engelska 5 och 6, i svenska 1, 2 och 3 och i matematik 1. I naturvetenskapliga ämnen och i matematik 2 och högre kurser får man ha F i sitt examensbevis. Dock drar ju F-betygen ditt meritvärde ner ganska mycket och kurserna är också "låsta" i ditt examensbevis (att kurserna är "låsta" betyder att du inte kan bli av med kurserna och du blir tvungen att höja betygen i exakt samma kurser om du vill höja ditt meritvärde). Vad ska man med examensbevis från NA-programmet om de betygen är för låga för att ge plats på någon eftergymnasial utbildning? Något yrke lär man sig ju inte direkt på NA. Tanken är att man ska kunna läsa vidare men om betygen är för låga och man inte kommer in på någon utbildning som man vill komma in på, vad ska man i så fall göra? Det är tråkigt att läsa frågor om det (det kommer sådana frågor här i forumet...). Och då försöker de som är i den situationen komma in på utbildning till Undersköterska på komvux men antas ej på grund av att de redan har examen från gymnasiet... suck. Vill man t.ex bli läkare, kan man gå VO på gymnasiet, lära sig vård "från grunden" och sikta på alla A-betygen. Sedan läser man naturvetenskapligt basår på universitetet eller på folkhögskola eller kompletterar för nat.vet.behörighet på komvux. Det tar ett år längre tid men ger mycket bättre grund och många fördelar. På liknande sätt kan man tänka kring många andra yrken också.

    Läs alla kommentarer