Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag kan inte lova dig att någon gymnasieskola kommer anta dig till årskurs 2 även om skolan har lediga platser. Detta för att BETYG (även F är ett betyg) i alla obligatoriska kurser måste eleven ha för att uppnå kraven för examensbevis. Utan ett betyg i kursen Idrott-och-hälsa1 går inte att få ut Examensbevis från gymnasiet. En gymnasieskola får inte anta en elev när det på förhand är klart att hen ej ska kunna uppnå kraven för examensbevis
    Det går att ha F i Idrott1 i sitt examensbevis men du har ju inte F, du saknar det betyget (skriver du om i din fråga).
    Att byta gymnasieutbildning hör inte till elevens rättigheter. Som elev har du rätt att fortsätta läsa den utbildning där du redan är antagen (alltså samma program på samma skola där du en gång blivit antagen) och detta även om du får många F eller "streck" i kurserna.
    Att hitta någon gymnasieskola där eleverna läser Idrott1 i årskurs 2 eller 3 är svårt; den kursen brukar läsas i år1 på alla gymnasiala, nationella, program.
    Om någon gymnasieskola antar dig till år2, då får den skolan "extra-huvudvärk" att antingen göra hela skolans schema kring det faktum att du behöver läsa Idrott1 i år2 eller 3 (du kommer ju ha många obligatoriska kurser även utan Idrottskursen...) eller att erbjuda dig prövning i den kursen och du kan ju tacka Nej till prövningen och då går du garanterat ut gymnasiet utan examensbevis. För gymnasieskolan är det kvalitets-stämpel att många (helst alla) elever går ut gymnasiet med examensbevis, så det är ju inte bra för skolan att anta en elev som förmodligen kommer gå ut gymnasiet utan examensbevis.
    Å andra sidan, om skolan har många tomma/lediga platser, är det, ekonomiskt sett, en förlust för skolan; i det fallet kan det hända att du kan bli antagen men då kan rektorn ställa ett villkor att du ska genomföra en prövning i Idrott 1; får du F på prövningen kommer det betyget ingå i ditt examensbevis. F-betyget drar ner ditt snittbetyg ganska mycket, så det är icke-fördelaktigt att ha F i sitt examensbevis.
    Du får vända dig till de gymnasieskolorna där du vill bli antagen och fråga. Mer än så kan jag inte säga... förutom att jag tycker du bör lägga in ansökan via gymnasieantagningen också! Det finns inga nackdelar i att söka om till år1 via gymnasieantagningen. Det går alltid tacka nej till erbjuden studieplats ju... så gör det, lägg in ansökan via gymnasieantagningen om det inte redan är för sent (jag vet inte i vilken del av Sverige du bor och kan därför inte veta när sista dag i omvalet/nyvalet är för dig, det är nämligen olika i olika delar av landet).

    Studie- och yrkesvägledare