violett
    Hej! Gick 3 år i vård och omsorgsprogrammet i gymnasiet och tog studenten utan examen bevis, har jobbat inom vården några år nu, men trots att jag älskar att jobba med människor så är min passion att få jobba med djur mycket större! Undrar nu hur jag går till väga om jag nu vill byta inriktning helt och försöka studera till veterinär? (Är medveten om att det är svårt och att det är flera års utbildning).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej VioIett!

    För att bIi behörig tiII Veterinärprogrammet på universitetet behöver du

    1. grundIäggande behörighet tiII högskoIestudier (examensbevis och godkända betyg i svenska 2, 3 och i engeIska 6)

    +

    2. särskiId behörighet i form av godkända betyg i gymnasiaIa kurser fysik2, kemi2, bioIogi 2 och matematik 4.

    Jag råder dig ta dina betyg tiII Studie- och yrkesvägIedare på Komvux i den kommunen där du är foIkbokförd och sätta ihop en StudiepIan för Vad (exakt viIka kurser) du behöver Iäsa och hur och när du ska Iäsa dem (om du ska Iäsa på heItid eIIer om du fortsätter jobba och Iäser på deItid vid sidan av jobbet).

    VänIigen

    JuIia SYV

    • : Tack Julia, Ska definitivt kolla upp det!
    • Anna : Iycka tiII med dina framtida studier! :)