Hedvig
    Hej! Jag har en fråga om byte i klass till början av en ht-termin. Är det möjligt om jag får byta klass. Känner mig inte mobbad i min nuvarande klass utan att alla tjejer är väldigt elaka mot varandra och jag sitter typ fast där i mitten och bara kollar på. I den andra klassen har jag flera "äkta" vänner som är mycket snällare och bjuder in en. I min nuvarande klass är vi 23 elever och i klassen jag vill byta till är de 27. Så min frågan är finns det en möjlighet att jag kan byta klass i åttan för jag känner mig otrygg i min nuvarande? Och hur och vart ska jag vända mig till om jag vill byta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är tråkigt att du inte trivs i din klass.

    Har du pratat med kurator på din skola?

    Det är rektor på din skola som kan fatta beslut om att ändra fördelning i olika klasser. Du kan prata med rektorn eller be dina föräldrar /vårdnadshavare/ att kontakta rektor. Du kan också be din klasslärare/mentor om hjälp. Många gånger hjälper det att prata med kurator, berätta hur du känner och varför du vill byta klass. Kurator kan ansöka om klassbyte för din del, om hen bedömner att det skulle hjälpa dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier, med att byta klass och med allt annat!

    ANNA

    • : Tack för svaret. Som sagt tänkte jag att försöka bytta klass till HT-terminen 16 tycker du att jag bör kontakta mentor, kurator och rektor inom de nämaraste dagarna eller vänta lite om en månad eller så. Kommer chansen att jag får byta klass minskas eller inte.
    • Anna : Om du känner att det är ett stort problem och du inte tror att det kan bli bättre "av sig självt" - tycker jag att du bör i alla fall prata me Kurator. Kurator har tystnadsplikt & kommer inte berätta vidare. Därför är det alltid helt ofarligt att prata med kurator. Även skolsköterska kan hjälpa i den situationen. Vad säger dina föräldrar? Vet de hur du känner ang. klassbyte? Ett förslag: be om att få provgå i den andra klassen, kanske sista veckan på skolåret, när betygen ändå är satta, då det är mest utflykter på schemat... då får du känna på hur det blir att gå i den nya klassen. Vi här på Fråga SYV kan inte lova dig att du ska få byta klass. Men du bör definitivt ställa frågan, eftersom det är ditt önskemål.
    • : Tack för tiden du la att svara, väldigt snällt av dig. Tack även för tipsen de hjälpte verkligen.
    • Anna : Vi på Fråga SYV blir glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med studier och med allt annat!
    Läs alla kommentarer