Ellen
    Går just nu Ekonomiprogrammet på gymnasiet men trivs inte och känner att jag vill byta till en annan linje, t.ex. Bygg eller någon annan praktisk linje, kan man göra det efter en termin i ettan utan att behöva gå om ett år och börja ettan 2016?
    • Mikael : Vi kan kontakta Strömbackaskolan och fråga om de har plats på yrkesprogrammen om du vill. Eller så får du ta den kontakten själv. Meddela oss hur du vill göra.
    • : Jag kan prata med våran syv!
    • Anna : Bra! Prata med SYV på din skola. Vi tror och hoppas på att ni finner en bra lösning! Lycka till! Hör av dig sen och berätta hur det går! Bästa hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen!
    Det är upp till programrektorn på det "mottagande programmet", dvs i detta fallet på Bygg-programmet att ta in dig eller förklara varför det inte går.
    Om det finns plats på Bygg-programmet så kan rektor ta in dig och sätta ihop handlingsplan på hur skola (lärare, mentor och Syv) kan hjälpa dig att läsa ikapp men rektor kan också säga att de resurserna inte finns - för att hjälpa dig att läsa ikapp och att det är därför för sent att byta.

    Min bedömning är att det är lättare att få byta om du byter till Lärling http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling därför att alla yrkeskurserna läses då på en arbetsplats och du kanske blir ensam på en arbetsplatsen och då kan de ge dig individuell undervisning.

    Om det ej går att byta till just Bygg och du kan tänka dig ett annat program, prata med rektorer på alla de programmen.
    Jag antar att du går på Strömbackaskolan (rätta mig om jag har fel :) och då finns det även Naturbruksprogrammet på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/grans-naturbruksskola
    om du är intresserad av naturbruk.

    Om de alla säger att det är för sent eller om det inte finns någon ledig plats, då är det tyvärr att söka till åk1 till nästa år - som finns att göra.
    Under resten av året kan du i så fall välja att
    - hänga med på din nuvarande utbildning så gott det går
    - försöka byta till IM, Individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ och gå på praktik (kanske läsa några kurser och gå på praktik resten av tiden)
    - försöka få jobb nu och byta från studier till arbete.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Hör gärna av dig igen och berätta för oss hur det går... :)
    Vi håller tummarna!
    ANNA
    • Anna : Det är en mycket bra idé att du går pratar med SYV på Ekonomiprogrammet Birgitt Nygren som har tel.nr 0911-696318 och ni får prata om olika möjligheter som finns i din situation! Lycka till! Hör av dig och berätta sen hur set går! Vi håller tummarna! :)