SYV-besökare SYV

    Hej Dat, svar på din fråga beror på om din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda Moderna språk/vietnamesiska/ 4, dvs om läraren finns och en grupp elever som kan och vill börja läsa den kurs finns ... Varken sig matte 5 eller Vietnamesiska 4 är obligatoriska kurser på något av gymnasieprogram. Möjlighet att läsa de kurser beror på varje gymnasieskolans unika förutsättningar: om behörig lärare finns och om tillräckligt antal elever vill läsa kursen.

    Att den f d SYV sa en sak och den nuvarande säger en annan kan ev bero på förändrade förutsättnignar; t.ex om läraren fanns men inte längre finns; eller om läraren finns, men inte tillräckligt många elever vill läsa den kursen, och då kan inte kursen starta /för att det finns i så fall ingen "ekonomisk bäring" i det/ - skola kan inte erbjuda individuellt undervisning för elever; det finns inte pengar att betala lärarlön. Men om läraren finns som kan sätta betyg kan din skola visa god vilja och ge dig möjlighet att göra prövning i Vietnamesiska 4 /men det är inte obligatoriskt för skolan/ - fråga rektorn, för att det är hen som är ytterst ansvarig.

    Lycka till!

    SYV :)