Sofia
    Hej, jag går i 9an och har läst tyska som modernt språk och undrar om det är möjligt att byta till japanska som modernt språk och sedan fortsätta läsa japanska som individuellt val? Vill läsa japanska nu i höst och antar att man inte kan ha ett individuellt val första året? Om jag går samhällsvetenskap så läser jag ju två år modernt språk, skulle inte kurserna krocka i tvåan då om jag läser japanska som både modernt språk och individuellt val?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!

    Så roligt att du är intresserad av språk och vill läsa Japanska.

    Har du hört med gymnasieskolan, att de kan erbjuda japanska, att behörig lärare finns och att de tror de får tillräckligt många intresserade elever (för att annars så kan man inte "köra" den kursen).

    Det är bara gymnasieskolans personal om kan svara på frågan om hur schemat kommer att se ut och om kurserna skulle ev krocka.

    Du har en bra plan: att läsa Japanska 1 under åk1 och Japanska 2 - under åk2 och Japanska 3 - i åk3. Det finns ingen regel som säger att man inte skulle kunna läsa individuellt val redan under åk1 - men i praktiken är det så att oftast läser man individuellt val under åk2 och 3 (100 poäng under varje av årskurserna), det har du rätt i.

    Du skriver att om du går Samhällsvetenskapprogrammet, då läser du moderna språk unde 2 år. Ofta blir det så, ja - pga om man läser samma språk, t.ex Italienska 1 och 2 - då måste man läsa under 2 år, men om man läser t.ex. Franska 1 och Spanska 1 - då kan man läsa dem samtidigt, under samma årskurs. Det förekommer olika upplägg och olika lösningar på olika skolor. Allt beror på tillgång till lärare, lokaler och hänsyn till elevernas önskemål tas i allra månligaste mån.

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf hur programstrukturen på SA är. Du får läsa Moderna språk även som Programfördjupande kurser. Beroende på inriktning, väljer man 300 eller 400 poäng inom programfördjupningen och alla de poängen får användas för att läsa Moderna språk - på så sätt kan man läsa många kurser i Moderna språk, om man vill och om skola har möjlighet att erbjuda de kruserna och schemat går ihop. Du skulle kunna /eventuellt - om skola erbjuder de kurser och schemat går ihop/ läsa både Japanska 1, 2, 3 och Tyska 3 och 4. Det är 500 poäng Moderna språk och du kanske kan läsa ännu fler.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    • : Tack så hemskt mycket för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner & bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler. :) Du kan också, om du vill, Gilla Fråga SYV på Facebook, här är vår plats på FB: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts