Marxia
    Hej!
    Min dotter går i andra året på gymnasiet på Performing arts en estetiskt program och nu vill hon ta bort teatern i 2 och 3:an som heter scenisk gestalting 2 och 3. Hon fick skriva under något papper av SYV i skolan. Men vi föräldrar har inte fått information vad detta innebär och inte vår dotter heller då enl. Läraren hade SYV uppfattat att våran dotter som är nyss fyllda 17 pratat med lärarna Innan. Vad är det för papper hon fyllt i som rektorn ska godkänna? Och får hon byta ut dessa kurser mot några andra språk kurser hon valde spanska och engelska på avancerad nivå. Vad innebär detta för henne när hon går ut 3:an?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Se i Programplanen för ES>> att scenisk gestaltning 2&3 ingår som inriktningskurser i estetiska programmet.

    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf

    För att uppnå kraven för gymnasieexamen måste man bl a ha betyg i alla kurser som ingår i en av inriktningar, annars kan man byta inriktning och i så fall ha betyg i alla kurser som ingår i en annan inriktning.

    "Pappret" som din dotter skrev under kan vara t.ex att hon byter inriktning, eller att rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program eller i värsta fall att din dotter är medveten om att hon kommer att studiebevis i stället för examensbevis och med det kommer sakna grundläggande behörighet för högskolestudier ... Mitt råd är att ni begär kopia på pappret!

    Hör av dig sen, när du vet vad det är för "pappret" som din dotter skrev under.

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    • : Ja den ingår som inriktningskurs. Vad innebär det? Är detta obligatorisk eller kan man byta ut detta mot några andra ämnen och få samma poäng i slutändan som motsvarar deras 100 poäng per kurs.?
    • Mikael : Det är stor skiIInad: om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program - då kan inriktningskurser bytas mot andra kurser; men i fall inget beslut är fattat av rektor, måste eleven ha betyg i SAMTLIGA KURSER inom EN AV INRIKTNINGAR. Och i annat faII uppfyIIer inte eIeven kraven för examensbevis. Beslut om Individuellt anpassat proram fattas oftast bara om eLLeven byter program, men på Estetiska programmet är inriktningar så olika att det kan jämställas med "olika program", därför är inte det omöjligt att rektor fattar beslut om indidivuellt anpassat program. Ni måste fråga på skolan vad det är ett "papper" som din dotter skrev på. Fick inte hon en kopia av det "pappret"? Ni bör kräva se vad det är för pappret och även kräva få en kopia på det, tycker jag.