John
    Hej, jag går just nu på teknikprogrammet men trivs inte riktigt och tycker det är svårt och har lite funderingar på att byta linje. Jag tycker bygg är ganska intressant och jag undrar om ni tror det är möjligt att byta såhär sent in på läsåret och vilka högskoleförberedande kurser det går att läsa in, tex matte 2b eller 3b.
    Känns som det kan vara bättre att gå ett yrkesförberedande program så att jag kan få en stabil grund att stå på istället för att gå teknik med halvtaskiga betyg som det knappt går att söka sig vidare på.
    Annars så undrar jag om ni har några tips på linjer, gillar att arbeta praktisk och tycker matte är ganska roligt men tycker att matte C verkar vara lite för svårt för mig. Tycker även att SO ämnena är roliga.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej John!

    Jag håller med dig om att det är bättre att få en stabil grund att stå på med en yrkesutbildning, än att ha "halvtaskiga" betyg från ett högskoleförberedande program, som det mycket riktigt blir svårt att komma vidare på...

    BA - Bygg- och Anläggningsprogrammet är ett bra alternativ för den som är intresserad av teknik på "ett praktiskt sätt". Ett annat bra alternativ är EE - El och energiprogrammet. Ännu fler alternativ är IN - Industritekniska programmet; FT - Fordons- och transportprogrammet och VF. Titta även på Hantverksprogrammet.

    Angående möjlighet att byta mitt i läsåret - så är det upp till rektor på den "mottagande" utbildningen. Om ingen ledig plats finns, kan man inte byta. Om plats finns, fattar rektor beslut om det är möjligt att hoppa in mitt i läsåret.

    Jag bedömer chansen att byta som större om det är Lärlingsutbildning man försöker byta till (pga yrkeskurserna läses på en arbetsplats och om man är ensam lärling på en arbetsplats, kan då börja om från början och gå fram snabbare, och på så sätt läsa ikapp).

    Ett bra och ganska realistiskt alternativ (enligt våra erfarenheter i alla fall) är att byta efter åk1 - och till Lärlingsutbildning i så fall. Då tar du med dig de betygen du får i åk1 på Teknikprogrammet. Rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program och vissa kurser byts ut, så att ditt Examensbevis kommer att skilja sig något från de andras i klassen, men du måste, hur som helst, få godkända betyg i minst 400 poäng yrkeskurser, som är specifika för just det aktuella yrkesprogrammet (400 gymnasiepoäng = en terminsstudier på heltid). Det är inte omöjligt att uppnå under åk2 och 3. Men byta är inte någon rättighet.

    Det som är din rättighet är att söka om - till ett nytt program till hösten 2016. Du kan alltid göra ansökan till nästa läsår (som back up - för du kan alltid tacka Nej till en erbjuden studieplats) - samtidigt som du nu fortsätter läsa så gott du kan på Teknikprogrammet + att du gör förfrågningar på alla de utbildningar, dit du vill byta.

     Ang.matte på yrkesprogram: man läser enbart matte 1a som en obligatorisk kurs. Om du nu får godkänt betyg i matte 1c på teknikprogrammet, kan du ta med det - och behöver inte läsa mer matte under gymnasiet över huvudet taget. Men om vi säger att du söker om och läser om från början på ett yrkesprogram nästa år, råder jag dig att läsa "på ett vanligt sätt" dvs gå om Matte 1. Du kommer med stor säkerhet att ha lätt i den kursen och även får högre betyg. Du kan utan någon stor ansträngning få A-betyg i Matte 1a, om du under detta läsåret läste matte 1c.

    Högskolebehörighet på yrkesprogram: i Grundläggande behörighet till högskola ingår det svenska 2 och 3 samt engelska 6. Matte ingår inte i Grundläggande behörighet, men det är möjligt att läsa Matte 2a och 3b och ibland även matte 4 på yrkesprogram (de kan läsas som programfördjupande kurser, som kurser inom individuellt val eller som U-kurser, dvs utökade*, extra kurser).

    * att läsa utökat är ej en rättighet. Rektor fattar beslut om eleven får läsa en U-kurs.

    Jag vet inte var i landet du bor och kan därför inte tipsa dig om vilka gymnasieskolor som finns nära dig och som erbjuder olika yrkesprogram, men du hittar alla gymnasieskolor på www.gymnasieguiden.se

    Läs om vad Lärlingsutbildning innebär och en liten trevlig detalj är att i fall du får Lärlingskontrakt, har du rätt att söka Lärlingsersättning hos CSN (det är 1000 kr extra per månad).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA

    Kika på vilka yrken som finns inom Bygg- och anläggningwww.framtid.se

    • : Yes, men skulle du bedömma chansen till att kunna byta nu stor? det enda jag missat är byggkurserna och vet inte riktigt om dom har gått igenom mycket, samma med Elprogrammet är chansen stor? och vilket av programmet tror du det är lättast att byta till?
    • Milla : Många skolor tar inte in nya elever mitt i läsåret. Jag skriver nu ett nytt svar på din kommentar.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej John!

    Att byta program är inte en rättighet.

    Det är rektor på skolan som vet om plats finns men även om plats finns kan rektor ändå säga Nej. Detta pga det krävs mycket extra arbete från lärarnas sida, de kan inte bara lämna en elev "vind för våg", de måste ge handledning och hjälp i att läsa ikapp, förbereda prov på de delkurser som du har missat (och du har missat en 6-te del av utbildningen). Många skolor tar inte ens elever från samma program mitt i läsåret utan hänvisar till att söka byta skola efter ett avslutat årskurs.

    Det finns exempel när elever byter program mitt i läsåret men de exempeln är inte många. Jag tycker du har större chans att byta i fall du byter till en Lärlingsutbildning, där yrkeskurserna läses på arbetsplatserna (med en duktig och engagerad handledare skulle du kunna läsa in der du missade i yrkeskurserna). Gymnasieskola betalar till en arbetsplats för att de tar in en lärling. Det ställs vissa krav på arbetsplstserna och det är inte alltid möjligt att hitta tillräckligt antal behöriga handledare.

    Som sagt, tyvärr - så är inte möjlighet att byta program en rättighet. Det är som när man söker jobb - finns det ingen tjänst att söka, kan man inte få den. En annan situaton är om det t.ex. finns en ledig plats men flera elever har frågat om de kan komma in, kan rektor välja en elev enligt egen bedömning (precis som arbetsgivare väljer när man söker jobb).

    Jag råder dig ställa frågan till alla de skolor/programrektorer - som du skulle kunna tänka dig att byta: skicka mail - det går snabbt. Du kan t.ex kopiera text som jag skriver här nere och klistra in till alla de adresser(epost) som du hittar på skolornas hemsidor och vi håller tummarna!

    Exempel på hur man kan formulera sig:

    "Hej! Min fråga gäller byte av program. Jag går idag på Teknikprogrammet men har nu kommit på att jag vill skaffa mig ett yrke så snart om möjligt och vill därför byta till ett yrkesprogram, t.ex. till byggprogrammet eller till el-och energiprogrammet. Jag är tacksam för ett snabbt svar angående möjlighet för mig att byta till er skola. Ni kan nå mig på tel.nummer... och epostadressen:.... Vänliga hälsningar, John".

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Jag lovar att hålla tummarna!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare