Carina
    Hej!
    Det är så att jag studerar linjen samhällvetenskap med inriktining beteende och har nu läst mer kurser än vad jag behöver.
    Jag har hört från många håll att man kan byta ut sin sämsta betyg med ett annat ämne man är lite bättre på. Så det ej drar ner mitt snittvärde.
    Min fråga till er är, kan man exempelvis byta ut franskan som jag valde till med modersmål, vilket är vietnamesiska och jag har även hört att detta görs automatiskt, stämmer detta?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Carina

    det spelar stor roll HUR DITT EXAMENSBEVIS blir utformat, vilken/vilka kurser som blir markerade som "U", utökad kurs.

    Du måste prata med SYV på din skola, som kommer att ge förslag till rektor angående ditt Examsbevis och dess utformning. Det är rektor på gymansieskolan som med sitt Underskrift försäkrar att alla regler har följts och att Examensbeviset är gilltigt.
    Det är dock ofta SYV på skolorna som förbereder Examensbevis för rektors underskrift. Det är du och syv som tillsammans gör ändringar i din individuella studieplan.
    Vissa kurser är OBLIGATORISKA och kan inte bytas ut. Andra kurser kan bytas ut. Sedan är det också lite - utlämnat till skolpersonalens goda viljan... för att det är nämligen så här att tanken är att man på förhand bestämmer vilken/vilka kurser som blir U-kurser, utökade, extrakurser. och vissa skolor håller stenhårt på det och säger att man Innan kursen börjar läsas redan har i Individuella studieplanen inskrivet att just den här är en U-kurs.
    På andra skolor ändrar dem i efterhand - för att hjälpa eleven att få högre meritvärde. Skolverket säger att det inte står någonstans att det är förbjudet att ändra i efterhand, dvs efter det att betyget är satt men alltid måste man bestämma detta INNAN EXAMENSBEVIS UTFÄRDAS... men att det samtidigt "inte är meningen att man ska fixa / trixa för att höja elevernas meritvärde". Så det blir "lite hur som...".

    Det är därför så att du måste prata med SYV på just din gymnasieskola och be att få Examensbevis med så högt meritvärde som möjligt. SYV-en kan dock svara att det "innan du har påbörjar läsa kurser" som det blev bestämt att en viss kurs skulle läsas som U-kurs, utökat och "så är det så"... och att hen tänker inte ändra det. Och det är inte så mycket du i så fall kan göra...
    Det är orättvist och jag tycker det borde vara mer "bestämt" - antingen får det ändras i efterhand eller så får det inte ändras - samma för alla. Men som det är nu, så blir det mer eller mindre upp till skolans personal att antingen hjälpa sina elever att få så höga meritvärden som möjligt eller hålla strikt på "principerna".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp. Prata med SYV på din skola och Lycka till!

    SYV