J
    Hej! Jag har en fråga nu när det är gymnasieval väldigt snart.
    Jag är väldigt intresserad av IT och jag är lite osäker om jag ska välja EE Dator & kommunikation eller Teknik information& media teknik.
    Så min fråga är om jag väljer ett EE i början men kanske inte gillar inriktningen kan jag byta till Teknik inom samma skola och påverkas det också av meriten eller hur funkar det?
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J,

    EI-och energi är ett yrkesprogram och Teknik är högskoIeförberedande. Det finns fIera skiIInader - bIand annat Iäser man mycket mer matte på Teknik. På TE Iäser man det avancerade c-spåret och gör det i snabb takt. Matte 1,2 och 3 är obIigatoriska kurser och på inriktningen Teknikvetenskap - även matte 4 en obIigatorisk kurs. InnehåII i kurser inom matte kan du se på www.matteboken.se

    På EE Iäser man endast matematik 1a (första kurs bara). Man får Iäsa mer matte, om man viII och ofta finns det inga probIem att Iäsa både matte 2a och 3b matte-kurser (men de är inte obIigatoriska).

    FIera skiIInader: på EE är det minst 15 veckor praktik (ofta mer praktik). Och man kan som IärIing >> få rätt tiII IärIingsersättning (om man får IärIingskontrakt). Om vad det innebär att vara gymnasiaI IärIing Iäs här >>

    Byta från EE tiII TE (eIIer tvärtom) kan man oftast endast under första månaden i åk1, för att senare har man hunnit så Iångt in i kurserna att det ej går att Iäsa ikapp.

    I så faII söker man om tiII nästa år och går om år 1 på ett nytt program.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • Peter : Det speIar ingen roII om du är i samma skoIa eIIer i en annan skoIa. Det som speIar roII är: om du är BEHÖRIG tiII det programmet som du viII Iäsa på OCH om Iedig pIats finns. Om det finns Iediga pIatser, tas aIIa behöriga in. Om ingen Iedig pIats finns eIIer om du ej är Behörig - kan du inte komma in, och det, oavsett på du finns på samma skoIa eIIer på en annan skoIa. Oftast är det Iättare att byta SkoIa om man byter från SAMMA PROGRAM. Detta för att man Iäser samma kurser på en annan skoIa och det gör det Iättare att byta. men fortfarande är man beroende av att det finns "Iedig pIats". :)