Fatima

    Hej! Jag är en student som studerar vid Örebro universitet (Högskoleingenjör industriell design och produktutveckling). Jag funderar på att byta universitet och kanske till och med inriktning, dvs istället för att plugga industriell design så vill mer åt bygg hållet och inom arkitektur. Dock funderar jag först att läsa klart år 1 på mitt nuvarande program eftersom man kan bara läsa ingenjörsutbildningen under hösten och vill inte kasta bort detta året nu när jag ändå pluggar. Jag har fått upp ögonen till andra universitet som har högskole/civilingenjörsprogram med just det inriktningen jag vill läsa men de finns inte i Örebro. Och på grund av utmattning syndrom så vill jag helst bo kvar i Örebro då min familj bor här. Jag har försökt maila de olika universitet angående om jag kunde få tillgång till inspelade föreläsningarna. Och då menar jag endast föreläsningar och inte att jag läser hela utbildningen distans, dvs att jag fortfarande går till obligatoriska moment så som tentor, seminarium osv. Att få tillgång till inspelade föreläsningar kommer göra det mindre stressigt för mig då jag kan fortfarande bo kvar i Örebro. Men tyvärr har vissa syv/programansvariga svarat Syven/programansvariga att man inte fick läsa utbildningen på distans. Men då mailade jag tillbaka att det är bara föreläsningarna jag menar och inte hela utbildningen. Något att poängtera också, jag har bytt program vid andra tillfällen samt läst kurser på egen hand. Jag har tex läst några kurser inom juridik. Jag var antagen till civilekonom programmet och läst en termin där innan jag bytte till basår och sedan fortsatt till ingenjör programmet. Hur ska jag gå tillväga? Vad kan jag göra? Om jag har ett intyg kan det hjälpa? Kan det fortfarande finnas möjlighet att få föreläsningarna inspelat från universitet på något sätt i min situation? Hoppas att det inte blev för långt! Tack i förhand. Hälsningar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag förstår vad du menar och varför du vill få inspelade föreläsningar skickade till dig men jag tror inte du får det, oavsett vilka intyg du har. Du kan givetvis från på UHR, universitets- och högskolerådet och på UKÄ, universitetskanslers ämbete men jag tror inte du får igenom dina önskemål.
    Det finns flera anledningar varför jag (tyvärr) måste svara att jag blir mycket förvånad om du skulle få igenom dina önskemål:
    - för det första, så är det "jobbigt" (arbetskrävande) för universitetspersonal att spela in föreläsningarna och se till att tekniker funkar och att du sedan får de till dig; om ngt ej funkar eller ngn glömmer spela in... ? Det tar tid och kostar därför också mycket pengar om någon skulle få i uppgift att spela in och skicka till dig... och om hen som ska göra det blir sjukskriven, så ska den uppgiften tilldelas någon annan... Det är alltså "besvärligt" för utbildningsansvariga att åta sig den uppgiften och de måste inte göra det samtidigt som det finns väldigt mycket som direkt ingår i deras arbetsuppgifter och de kanske tycker att de redan har för mycket att göra och så ska också ännu en sak skötas...
    - och så blir det också en "rättvisefråga": om du får så bör andra också få bo i andra städer (de kanske har hälsoorsaker eller familjeorsaker (kanske har de små barn) eller ekonomiska orsaker (att de inte har råd att flytta till skolorten) och då kan hela utbildningen lika gärna göras om till en distansutbildning... kan man tycka;
    - sedan är det också så att det brukar ingå mycket annat i utbildningen: inte endast föreläsningar och tentor som ingår i utbildningen utan även seminarier, grupparbeten, kanske också laborationer, studiebesök, deltagande på lektionerna/föreläsningarna (att du ska kunna ställa frågor under föreläsningar precis som de studerande som sitter i salen när föreläsningen sker).
    Som sagt, jag har extremt lite hopp om att du skulle få igenom dina önskemål men du får givetvis försöka. Hör gärna av dig och berätta hur det går! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Fatima : Hej igen! Jag försåt. Men du kan mycket gärna berätta till mig och hur det går till med att prata med de du nämnde tidigare (UKÄ, universitetetskanskanser osv). På Örebro universitet så finns det något som heter Funka och du kunde man som elev få tillgång till anteckningar av en elev som läser samma kurs/program. Tror du att det kan finnas något liknande på andra universitet? För då behöver inte någon lärare göra det och istället kan en elev spela en och sedan skicka det? Tror du att det finns något sånt?
    • Fatima : Dessutom såg jag tex att Mittuniversitetet kan ha ingenjörutbildningar på distans som tex högskoleingenjör hållbartbyggande. Vad är det man blir om man läser denna inriktning tex? Vad menas med hållbart byggande och är det samma som om man läser teknik bygg eller arkitektur bygg?
    • Fatima :

      Nu kanske frågar jag för mycket och ber mycket om ursäkt för det. Men vill pålägga lite, det behövs inte vara just inspelade föreläsningar. För nu efter att jag har läst så kan det vara krävande för läraren. Men tror du det kan finns möjlighet till tex zoom? Att läraren bara öppnar en zoom med mig. Tror du detta kan vara en lösningen istället för inspelade föreläsningar?

    • Milla : Du får gärna fråga på skolan om det. Jag tror du får Nej som svar. För läraren är det en extra-arbetsmoment... och om det är många studerande som vill vara henna och se föreläsningen via zoom, ska läraren bedriva "den verksamheten"? Om utbildning är på skolan, på plats, då är den "bunden" och inte på distans. Jag bestämmer inte i den frågan. Jag blir glad om du får igenom dina önskemål men jag tror tyvärr inte att du får det som du vill (inte i den frågan i alla fall). Det är på grundskolan som skolorna är skyldiga att göra alla möjliga anpassningar för att eleven ska klara grundskolan för att grundskolan är obligatorisk. All utbildning, i Sverige, på högre nivå än grundskola ges i mån av "möjlighet". Det är inte obligatoriskt att läsa på högre nivå än grundskola och man gör det om man både vill och kan. Men fråga på skolan... Jag tänker här att om ordinarieläraren är sjuk och en vikarie hoppar in (någon ska då minnas att meddela vikarien också ...) och sedan är det inte en lärare utan många olika lärare som undervisar på utbildningen. Så, jag tror tyvärr du får nej som svar. Suck.
    • Milla :

      Vad gäller den här utbildningen, miun.se/utbildning/program/teknik/byggingenjor-hallbart-byggande, så har distans-variant obligatoriska campus-träffar i Östersund (om jag förstår information på deras hemsida på rätt sätt). Om hela utbildningen eller en variant av den utbildningen är på distans, så finns det ett utarbetat koncept, ett upplägg som är tänkt för alla studerande (samma för alla studerande) ... När du ber om speciallösning för just dig, så blir det snabbt mycket jobbigt för skolan att fixa och trixa... och om skolan inte måste göra det, då kommer den (troligtvis) inte gå med på att göra det. Vad just den utbildningen går ut på och hur den skiljer sig från andra "liknande" utbildningar får du bäst svar från de som jobbar på just den utbildningen, för att det är de som känner sin utbildning bäst av alla.

    Läs alla kommentarer