Nora
    Hej! Har varit på utbytesår och nu fått veta att min skola inte har plats för mig till våren. Först och främst, kan de göra då? De visste att jag skulle komma tillbaka och enligt Skolverket (http://www.skolverket.se/bedomning/betyg/oversattning/slutfora-gymnasiestudier-i-sverige-efter-att-ha-gatt-i-skola-utomlands-1.190311) har jag rätt att göra klart min utbildning efter ett år utomlands.
    Sedan, om det i slutändan visar sig att jag inte kan gå skolan nu utan måste vänta till HT nästa år, är det möjligt att gå konsthögskola eller liknande en termin utan att ha gått klart gymnasiet? Tacksam för snabbt svar
    Nora

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,

    konsthögskola kräver att man har GrundIäggande behörighet, dvs gymnasial utbildning klar.

    Har du från Rektor på din skoIa fått svar att de inte kan ta emot dig efter det att du har studerat utomIands?

    I så fall tycker jag att du tar kontakt med rektorn igen och visar info på den länken som du skickade till oss nu.

    Är det en kommunal eller en fristående gymnasieskola det handlar om?

    ***

    Du kan också se om det finns plats på samma program på en annan gymnasieskola. Om skola inte vill ha dig som elev, kanske du inte vill ha den som din skoIa - tänker jag...

    ***

    Om du tycker att skola gör fel, har du rätt att anmäla det till Skolinspektionen. Om du viII innan anmäIan tiII SkoIinspektionen, få reda på att det finns "substans" (dvs rätt anIedning tiII anmäIan) kan du ringa och prata med SkoIverkets uppIyssningstjänst, som har teI.nr 08-527 332 00 och teI.tid på vardagar kI.9.30 - 11.30 och sedan från 13.00 - tiII 15.00. SkoIverkets personaI kommer att stäIIa ett antaI frågor om vad Exakt hände, t.ex om du innan avresa berättat att du ska studera utomIands (och vilka bevis du har på att din skoIa visste om varför du var frånvarande). Sedan kommer inte Skolverket göra någonting åt saken, men de kan svara om de tycker om du har anIedning att göra anmäIan tiII Skolinspektionen.

    Hälsningar

    Mikael SYV