Emmy
    Hej!

    Jag gick ut gymnasiet 2006 och hade då läst kurserna Matematik A-D. Jag överväger nu att skola om mig och tittar då bland annat på ett par Civilingenjörsutbildningar där det krävs Matematik E eller Matematik 4 för att vara behörig. Jag provade häromdagen att ansöka till Matematik 4 hos Umeå kommuns vuxenutbildning men stod då som ”Ej behörig”. När jag kontaktade dem hävdade de att jag inte får läsa Matematik 4 då jag redan läst D-kursen. Som jag förstått det har dock mycket av D-kursens innehåll flyttats över till Matte 3 och en hel del av E-kursen ligger ny i Matematik 4, vilket får deras resonemang att låta än märkligare. Ska jag då, efter att inte ha läst någon som helst matematik på snart 12 år behöva söka mig till Matematik 5 för att uppnå en behörighet som bara kräver Matematik 4? Jag kommer ju onekligen få en del kunskapsluckor i ett sådant fall, och dessutom få ett himla sjå att förstå vad jag pysslar med när kursen drar igång

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emmy, jag håller med dig.
    Visa för komvux personal att behörighet till din högskoleutb. är "Matematik E eller Matematik 4". Då du inte har godkänt betyg i Matematik E, utan bara i D, borde de förstå att du med de betyg som du har idag, inte är behörig. jag hoppas alltstå att de tar in dig.
    Sedan håller jag även med om att på mer än 10 år... på snart 12 år kan man glömma mycket matte. å andra sidan kan man lära sig mycket mer matte, beroende på vad man arbetade med under de åren.
    Komvux har begränsade resurser och försöker begränsa antal personer som tas in på kurserna /i första hand för att "spara pengar"/.
    Jag tycker du bör "stå på dig" och kanske be att få prata direkt med Rektor på komvux.
    För självstudier rekommenderar vi www.matteboken.se - där du kan repetera matte på egen hand.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA