Emma
    Hej!
    jag går i sista året i grundskolan och funderar på att gå i ekonomiprogrammet i gymnasiet.
    Min fråga är om jag väljer att gå inriktning juridik i årskurs 2 har jag samma möjligheter som om jag gick i ekonomiekonomi. Alltså att jag kan bli samma sak som någon som valde att gå inriktning ekonomi?

    fråga 2: Jag är väldigt duktig inom sam- ämnena men vill bli något inom ekonomi. Vilket program skulle du rekommendera mig? Är osäker om jag vill gå sam eller ekonomi
    ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma

    på inriktningen Ekonomi Iäser man matematik 3 men det gör man inte på inriktningen Juridik på Ekonomiprogrammet.

    Att man inte får godkänt betyg i matte 3 gör att man inte blir behörig till ekonomiska utbildningar på högskolenivå, och inte till andra utbildningar som kräver matte 3 betyg - det är t.ex yrken som Optiker, Fastighetsmäklare och Högskoleingenjör.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet läser man inte heller matte 3, i alla fall inte som en obligatorisk kurs. Ofta finns det möjighet att läsa matte 3 som en valbar kurs.

    Skillnaden mellan Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så jättestor. Den största skillnaden är kanske att det på EK finns ofta möjlighet att prova på UF-företagande>>.

    Du kan själv jämföra programplaner på Ekonomiprogrammet>>  (snabblänk tiII programplanen för EK är här>> )och programplan för SA-programmet>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA