patrik
    Hej! Jag ska byta från teknikprogrammet till el programmet nästa termin och söka till åk 1. Jag klarar inte av C kursen i matten. Jag har varit 1 dag i el programmet och provat på en dag. Jag såg att ellära och mekatronik innehåller formler och matte. Läraren sa att det är bara dessa 2 ämnen som innehåller matte och formler. Min fråga är att stämmer det att det om det är bara mekatronik och ellära som innehåller matte och formler?
    Ska man va duktigt på matte om man ska gå till el programmet eller ska man va ok.
    • : jag är en person som är ok på matte jag är inte så duktig. Så vad rekommenderar ni?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!

    Förutom de två kurserna som du nämner i din fråga - så innehåller även Matematik 1a - matte! :) Det är den mattekursen som läses på alla yrkesprogram, inklusive El- och energiprogrammet. Matte 1a är "två snäpp" lättare än Matte 1c (för att där emellan finns det Matte 1b, som läses på några högskoleförberedande program men inte på Naturvetenskaps- och inte på Teknik - för att på de två programmen läser man det avancerade matte spåret "c" spår).

    "Ren matte" är det på EE lika mycket som alla yrkesförberedane program, dvs blivande Frisörer, Undersköterskor och Kockar läser lika mycket matte som du kommer att läsa på EE.

    Du kan testa gå en prova-på dag på t.ex Industritekniska programmet och/eller på Byggprogrammet också - och jämföra samt prata med lärar & elever på andra yrkesprogram, är mitt råd till dig.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Om det just för dig med de kunskaper och färdigheter i matte som just du har - blir för svårt att läsa på El- och enerigprogrammet, kan inte vi på Fråga SYV svara på. Lärare i matematik som känner dig, din förmåga inom matte samt som känner till de kraven som ställs på gymnasiet i olika kurser - är rätt person att svara på just den frågan. Mitt bästa råd till dig är därför: prata med lärare i matte som du har just nu. Du kan även söka upp den läraren i matte som du hade på grundskolan och ställa samma fråga till den läraren.

    • : Men är alla yrkes programs svårighetsgrad samma?
    • : Jag vet alla yrkes program har matte 1a men min fråga är att är det bara mekatronik och ellära som innehåller matte? Ska man va duktigt på matte för att klara dessa kurser? Jag är inte så bra på matte.