Lukas
    Hej!

    Jag har precis börjat min andra terminen i årskurs 2 på Teknikprogrammet, och har under en relativt lång period ansett elektriker som det framtidsyrket som intresserar mig mest. Ibland så ångrar jag att jag inte valde El- och energiprogrammet istället, men har inte känt att jag vill byta program av olika anledningar, och nu känns det ändå som att det är för sent för att överväga det alternativet.

    Vad jag skulle ha för alternativ efter gymnasiet om jag fortfarande står fast vid att jag vill jobba som en elektriker? Och finns det någon kurs eller dylikt som jag skulle kunna läsa till under min gymnasietid på Teknikprogrammet för att underlätta vägen till elektriker efter gymnasiet?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas!

    Det kan bli väldigt svårt att skaffa sig yrke Elektriker om man först läser fullständig gymnasiekompetens på ett annat program, än El- och energiprogrammet. Jag kan förklara varför det är så, om du vill.

    Det som finns att söka efter gymnasiet är högskola och yrkeshögskola. Du kan läsa till Elingenjör eller till någon annan teknisk utbildning - till exempel Reläspecialist.

    Du kan också försöka hitta en arbetsplats som vill ta in dig som Vuxen lärling och lära dig på en arbetsplats. Det kan bli svårt, för en sådan arbetsplats måste du hitta själv. Om du har bra betyg från Teknikprogrammet, är det inte omöjligt - men inte lätt.

    Jag råder dig att på allvar överväga söka om till El- och energiprogrammet till hösten 2016 och gå om 3 år från början. Jag förstår att du kommer i så fall tillbringa 5 år på gymnasiet men det kan vara din enda rimliga chans att bli just elektriker, om det är det du vill.

    Vänliga hälsningar

    Julai Syv

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, testa fråga på komvux i din kommun om de har kurspaket Elektriker. Om de har, fråga om det finns chans att komma in med gymnasial utbildning sedan innan. Fråga också vilka förslag SYV på komvux kan ge dig .

    mvh Mikael SYV