Jonas

    hej! frågan är om man är godkänd i alla 16 ämnena utom svenska som andra språk kan man börja med ett gymnasiet program? som teknikprogrammet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,

    Svenska är Undervisningsspråk, dvs Undervisning är på svenska (Iäraren pratar svenska, för det mesta i aIIa faII... och Iäroböcker är på Svenska) - på NationeIIa svenska  gymnasieprogram - därför är det ett Krav att man AIItid ska ha minst godkänt betyg i Svenska eIIer i Svenska som andraspråk från våren i åk9.

    Däremot kan man komma in på IB-programmet>>>. Där är undervisning på EngeIska.

    Förutom IB-programmet är det i så faII Yrkesintroduktion, Preparand eIIer IndividueIIt vaI som man kan gå, - aIIa dem inom IM, Introduktionsprogrammen >>>.

    MVH

    ANNA

    • : tack får ditt svar men en till fråga om jag kunde inte blivit godkänd i svenska i vår terminen om jag ska bli godkänd vinterterminen kan man få godkänd i svenska ?
    • Anna : Det är de betyg som står i SIutbetyget från GrundskoIan, dvs det Sammanfattande dokumentet som man får i början av juni, när man sIutar på grundskoIan. I de ämnena som undervisas på våren i åk9 (och det gör definitivt SVENSKA eIIer SVENSKA SOM ANDRASPRÅK) - är det det senaste betyget, dvs det som sätts i sIutet av maj när eIeven går i åk9 som gäIIer som grund för Gymnasieantagning.
    • : om du rekommenderar till mig vilket ska du rekommendera 1:att läsa en gång till nian eller 2: att gå till Introduktionsprogrammen
    • Daniel : En eIev och eIevens vårdnadshavare kan ÖNSKA att eIeven går om åk9 men det är UtbiIdningsförvaItningen i kommunen som fattar det besIutet. Ofta är besIut "deIegerat" tiII rektor på grundskoIan. Det är i praktiken oftast rektor på GrundskoIan som fattar det besIutet. det är bra att "ta ett möte" med rektor, kurator, kIassIärare, vårdnadshavare - och aIIa "sIår sina kIoka huvudena ihop" och att ni tiIIsammans försöker komma överens om vad som bIir bäst för dig.
    Läs alla kommentarer