Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Aia,

    Läkare> är ett samlingsnamn för många olika "underyrken" kan man säga. Och kikurgens arbetsdag ser inte lika ut som allmänläkarens på en vårdcentral. Med läkarutbildningen i bagaget kan man också bli en forskare> och t.ex ägna sig åt att forska fram nya mediciner. Eller så kan man undervisa blivande läkare - i egenskap av högskolelärare> eller professor>.

    Det finns många olika specialiseringar som en läkare kan välja - bli Specialistläkare>

    och beroende på vad man jobbar med och var kan en vanig vardag se väldigt olika ut.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Ok, men hur ser en vanlig arbetsdag ut för en läkare som arbetar med kvinnor
    • Anna : Menar du en gynekolog, eller en obstetriker? menar du på vårdcentralen eller på ett sjukhus?
    Anna SYV på FrågaSYV

    hej,

    du undrar hur en vanlig dag ser ut för en läkare som arbetar med kvinnor. Jag gissar på att du kanske menar en gynekolog>>> för att det är en Gynekolog som i folkmun kallas för en "kvinnoläkare".

    Eller så kanske du menar någon annan sort läkare?

    Saken är ju den också att framsteg i forskningen förändrar medicinen. Nya metoder tillkommer, en del arbetsuppgifter läggs över på sjuksköterskor - som tidigare gjordes av läkare. Läkaryrket kanske inte ser ut om några år så som det ser ut idag.

    Allt förändras. Och även om vi tar fram hur en "vanlig arbetsdag" för en läkare ser ut idag, kanske den ser mycket annorlunda ut när det blir dags för dig att börja arbeta som läkare.

    Men jag tycker att det är en mycket bra "skoluppgift" - underlag för en uppsats eller grupparbete eller för enskilt arbete i Samhällskunskap - att du går ut och gör intervjuer med några läkare, stället frågor om bland annat hur deras dag ser ut. Sedan kan du skicka resultat av din undersökning om läkaryrket till oss. Vi tackar på förhand för det.

    Bästa hälsningar

    ANNA