Nur
    Hej!
    Är det endast ett förslag eller kommer det att ske att kvoten för att komma in till högskolan via HP kommer att vara mindre samt att man inte alls kommer att kunna höja upp sina betyg i framtiden efter gymnasiet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Tuba,

    antal platser på högskoleutbilnidngar som tillsätts inom HP-urvalet är Olika; det kan t.ex vara en tredje del av platserna, 40% eller 50%...

    Det finns förslag på förändringar - både vad det gäller Högskoleprvet, vem som får skriva provet och hur många gånger; antal platser och även att det kan bli ändringar i Meritpoängssystemet. Ännu är det inte bestämt. Det är ännu ett förslag.

    Höja sina betyg efter gymnasiet borde man kunna göra även i framtiden, men det kan bli något svårare.

    Hälsningar

    Daniel