Vanessa
    Jag går i åttan nu och jag undrar om det finns en lista på utbildningar som har engelska som undervisningsspråk och inte är IB. Jag undrar också om antagningsgränsen på något sätt berättar hur bra skolan är.
    Jag bor i Stockholm och vill ta natur/natur

    Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa!

    Antagningsgränsen är en "lurig" siffra! :) Det är summan /betygspoäng/ på den elevens betyg som kom in sist av alla på just den utbildningen och ibland kan det bli så här: vi säger att det finns 30 platser på en viss utbildning och det kommer in 29 elever med högsta möjliga betygspoängen från grundskolan, som är 340... och sedan finns det en plats och en elev som är nr.30 på listan av de sökande har 120 betygspoäng, dvs E betyg i 12 ämnen och är "precis behörig" och så kommer hen också in. Antagningsgräns bIir med det 120 betygspoäng, för att en elev med den "siffran" kom ju faktiskt in. Men medelvärde /medianen/ är betydligt högre, 340 betygspoäng blir medianen faktiskt.

    "Medelpoäng" eller medianen säger vad "medelbetygen" är på de elever som har antagits till en viss utbildning /skola och program/ - men sedan byter elever utbildning ganska ofta alldeles i början av läsåret... men de ändringar visas ju inte i antagningsstatistiken.

    Någon sort "fingervisning" får man ändå av "medianen"/medelbetyget - men återigen ... ser man inte om eleverna hade höga betyg i matte-fysik-kemi eller endast E i NO-ämnena men i stället A-betyg i SO_ämnen eller idrott, eller estetiska ämnen som bild och musik... så hur "duktiga" är eIeverna på en viss utbildning är det också ganska så svårt att avläsa från antagningsstatistiken... med undantag av när det är väldigt högt, som t.ex 340 betygspoäng, då hade de som kom in A-betyg i 17 ämnen från gymnasiet och är då "duktiga i alla ämnen" borde man kunna säga... men sedan tiIIkommer det Motivationen, om de fortfarande har sin höga motivation, eller tappade den över sommaren... och om alla grundskolor har samma "mått" på elevernas kunskaper... så är det inte riktigt till 100%... på vissa grundskolor krävs det mer för att få höga betyg, och på vissa  - lite mindre.

    Vilka skolor erbjuder natur-natur med undervisningsspråk EngeIska i Stockholm?

    - KungshoImens gymn. >>

    - IEGS >>