Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag är inte helt säker på att jag förstår exakt vad du frågar om... men jag ska försöka ge svar. Om jag ger (nu) svar på fel fråga, återkom i så fall och förklara mer i detalj vad du vill få svar på.
    Så här är det:
    inför svenska högskole-universitetsutbildningar (inklusive basåren) behöver hen som söker alltid ha grundläggande behörighet; många utbildningar kräver dessutom även Särskild behörighet. T.ex kräver basåren på universiteten godkänt betyg i matematik 2 och kan även kräva matematik 3.
    Grundläggande behörighet kan man påvisa på några olika sätt, t.ex genom examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Om du bevisar att du har grundläggande behörighet genom examensbevis från gymnasiet eller från komvux och i ditt examensbevis ingår betyget i kursen Naturkunskap 1a1, då kommer det betyget räknas in i ditt snitt (jämförelsetal) och det går inte att undvika... och detta även om du efter det att du tagit ut ditt examensbevis skaffat dig godkända betyg i flera naturvetenskapliga kurser.
    Regeln säger att de betygen som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget.
    Men jag vill också nämna "ersättningsmöjligheter för naturkunskap" (eftersom det är nog det som orsakar ganska mycket förvirring...); så här är det: om godkänt betyg i gymnasial kurs Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 2 krävs för särskild behörighet, då behöver man inte skaffa sig det betyget i fall man redan har godkända betyg i en kombination av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi1; det finns också några andra ersättningsmöjligheter (främst för de som har utbildning från VO eller NB).

    Studie- och yrkesvägledare