Matilda
    Hej. Jag har ett F i kemi 2 (gick naturvetenskap) och skulle kanske vilja läsa vidare till bioanalytiker. Men där är kemi 2 ett krav att man läst.
    Min fråga är då om jag är behörig till att söka Bioanalytikerprogrammet?
    (för F är väl ett betyg det med?) Eller kommer de anse att jag inte är behörig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!

    Tyvärr, så är du inte behörig. Man måste ha Godkända betyg i kurser som krävs för särskild behörighet. Till utbildning som leder till att man kan få examen som Biomedicinsk analytiker (ibland förkortas till "BMA") - är det kurser: Biologi 2, Fysik 1a, Kemi 2, Matematik 3.

    Du kan göra ansökan nu innan 15 april men sedan måste komplettera innan 20 juni 2016 med godkänt betyg i Kemi 2. I annat fall får du besked Obehörig på din ansökan.

    Se också om du hittar någon intressant för dig Yrkeshögskoleutbildning, www.yhguiden.se - och tänk på att du söker till högskola och yrkeshögskola helt oberoende av varandra, dvs du kan få plats på högskola och på flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt.

    Bästa hälsningar

    ANNA