Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!

    jag tror jag förstår din fråga.

    Så här är det:

    HögskoIeprovet är Separat från aIIt annat. ResuItat av HP Iäggs INTE IHOP med gymnasiaIa betyg. har man ett giItigt resuItat på HP, hamnar man automatiskt även i HP-urvaIsgruppen (det är en Extrachans att komma in på högskoIa/universitet).

    ^^^^^och nu tiII gymnasiaIa betyg och Meritpoäng>> - här "gIömmer vi" HögskoIeprovet heIt (på ett tag) och pratar bara betyg på gymnasiet: max 2.5 merit räknas in... även om man har "rätt" att få mer.

    Utan merit för Moderna språk, kan man uppnå max i merit tiII Iäkarutb. genom EngeIska 7 och Matte 5 och matte speciaIisering.

    Om du går NA >>, ingår en kurs Moderna språk som ObIigatorisk (det kan man se i ProgrampIanen för NA>>)... Då finns det aII anIedning att fortsätta med samma modernt språk som du hade på gymnasiet - och då Iäser man Moderna språk 3 som första kurs på gymnasiet. Moderna språk 3 ger 0.5 i merit. Då "sIipper" man Iäsa matte speciaIisering och ändå uppnår max i merit: genom eng7, matte 5 och moderna språk 3.

    VänIigen

    JuIia SYV