Pontus
    Vad bestämmer huruvida jag får F eller streck i Idrott och hälsa 1 på gymnasiet?

    Tack!
    • : Det är helt & hållet Lärarens bedömning - om du, som elev, har uppvisat försök att nå godkänt betyg - och i så fall har du rätt till F-betyg. Om du, som elev, gör inga försök att nå godkänt betyg, t.ex genom att utebli från lektionerna, då blir det "-" /streck/. Det är så på vår skola och vi kollade med Skolverket, som säger att vi gör rätt.
    • Milla : Vi har nu pratat med Skolverket och Gäst har rätt i sin kommentar. Jag skriver också ett nytt svar på din fråga, Pontus.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus,

    det är läraren som sätter betyg, och F är också ett betyg, eller så kommer läraren fram till att det inte finns underlag för att sätta betyg - och då kan inte hen sätta betyg.

    Med F i Idrott och hälsa 1 på gymnasiet kan man få Examensbevis (om man för övrigt uppfyller kraven för examensbevis). Eftersom kurs Idrott och hälsa 1 är obligatorisk på alla program, måste man ha betyg från att få examen, oavsett vilket program det gäller.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har nu pratat med en expert från Skolverket, som säger att det är Lärarens kompetens att avgöra om UNDERLAG FÖR BETYG ("betygsunderlag" som det heter) finns eller ej.

    Om betygsunderlag finns, sätter läraren betyg. Om det inte finns, kan inte läraren sätta betyg.

    I praktiken är det oftast så att i fall eleven deltar i alla eller i de flesta lektioner, men ej uppnåg kraven för godkänt betyg, finns det underlag för att sätta F betyg. Men i fall läraren inte känner till elevens kunaksper i kursen, eftersom eleven t.ex inte var närvarande på många lektioner, då finns det inte betygsunderlag och i så fall kan inte läraren sätta F-betyg, utan det blir då inget betyg.

    Det är annars ytterst rektors ansvar. I fall du som elev är missnöjd med det betyget som du fick /eller inte fick/ - råder vi i första hand ptata med den betygssättande lärare. Du som är under 18 år, kan be dina vårdnadshavare/föräldrar "föra din talan", representera dig. I fall du/ni inte når framgång i kontakter med läraren, har du/ni rätt att vända er till rektor på det aktuella programmet, som kommer att se på den uppkomna situationen, göra bedömning och sätta in åtgärder, om hen bedömer att det behövs.

    I fall du/ni inte är nöjda med rektorns/skolans agerande, har ni rätt att anmäla det till Skolinspektionen, som kan påbörja en utredning, om bedömning görs att det finns skäl till det.

    Hoppas mitt svar blir till någon sort hjäIp för dig!

    Önskar dig Lycka till med dina studier och med allt annat!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare