Hanna
    Jag har jättesvårt i engelska,jag fick F på höst terminen och jag vet att det är långt kvar till gymnasiet. Men vad händer om jag får F i nian. Vad gör man ens på komvux och jag har hört att man kan söka till PRO om man har underkänt i svenska,matte och engelska. Hur söker man dit? Kan du ge tips för att bli bättre och nå E i engelska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    Går du i åk8 nu?

    Tråkigt att du har problem med Engelska.

    Har du pratat med din lärare i engelska och bett om tips och råd? Om du känner att du gör ditt bästa men ändå inte når upp till godkänt nivå, kan det vara så att du har någon form av dyslexi. De senaste rönen visar på att ca 20% av männskor har någon form av dyslexi (svårigheter med att läsa och/eller skriva) och har du dyslexi, behöver du i så fall hjälp av en Speciallärare.

    Jag råder dig prata med läraren i engelska och fråga om hen kan förmedla kontakt till Speciallärare, som kan göra utredning och komma fram - om du har dyslexi eller inte. Även om Speciallärare skulle komma fram att Nej, ingen dyslexi, då kan hen ge råd och tips på hur du kan bli bättre på engelska.

    ************

    Om du får F på våren i åk9 i eng., är du inte behörig till de Nationella programmen.

    PRO = Programinriktat Individuellt val  tillhör, formellt sett, IM, introduktionsprogrammen, läs info här>>

    men i praktiken går man i en vanlig klass på ett yrkesprogram (men läser sitt "underkända ämne" separat - i en liten grupp eller individuellt).

    Hur man söker till PRO, kan vara olika i olika län. Det kan också förändras till nästa år, det är för tidigt att i detalj planera hur du just ska SÖKA till PRO. Det är bra att du vet att det alternativet finns och du kan fråga SYV på din skola efter det, om det blir aktuellt - nästa år.

    Om det är så att du inte deltog i engelsk undervisning under flera månader (eller år) pga t.ex sjukdom eller att undervisning inte fanns på den skola där du läste... det är sällsynt, men förekommer ibland - i så fall kan du bli befriad från kravet i godkänt betyg i engelska, men senare på gymnasiet - måste du läsa ikapp och uppnå samma nivå som de andra i klassen (så man "slipper" inte engelska, utan man "skjuter fram" problemet framför sig).

    Vilket yrke är du intresserad av? I många praktiska yrken, som t.ex Konditor>> eller Perukmakare>> eller Gravör>> eller Undersköterska>> - kan man klara sig med ganska små kunskaper i engelska. Givetvis är det bra att kunna engelska, men om det inte går, så kan man klara sig ändå.

    Då går du Yrkesintrodukton eller PRO (det är två olika alternativ) - och försöker lära dig "ditt yrke" i första hand och sedan söka jobb (eller starta eget) utan gymnasieexamen. Man kan bli anställningsbar även utan gymnasieexamen, och speciellt om man är mycket duktig på sitt yrke.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA