Erika
    Jag går sista året nu på ekonomilinjen med inriktning ekonomi som innefattar matte 3b. Vår skola läser i 3 perioder vilket innebär att jag skriver nationella i februari och just nu har jag inte fått godkänt på något prov och har F-varning. Jag har tappat all motivation och då är min huvudsakliga fråga vad händer om jag får F? Vad är det jag inte kan läsa vidare till?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erika!
    Om du endast får F i Matte 3 & får godkänt betyg i alla de andra kurserna - uppfyller du kraven för Examen från ett högskoleförberedande program och med det kommer att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Men F drar ner "snittet" och du kommer att ha lägre Meritvärde. Du kommer inte heller få meritpoäng för Matematik 3.
    De utbildningar som kräver Matte 3 för Särskild behörighet blir du inte behörig till. Det är bl a
    Fastighetsmäklare
    Ekonom
    Arkitekt.

    Du förstår själv att det är bäst för dig om du försöker få godkänt betyg i Matte 3, så det behöver jag inte förklara för dig. Känner du till www.matteboken.se ? och Mattecentrum driver också Räknestugor som det finns många i Stockholm - nästan 20st. där du kostnadsfritt kan få hjälp med matten.

    Hälsningar
    Mikael SYV