Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Victor,

    Med F i matte från vårterminen i åk9 går det tyvärr inte att komma in på något nationellt gymnasieprogram, som t.ex Bygg- och anlägningsprogrammet>> men man kan läsa på ngt av Introduktionsprogram t.ex på Programinriktat individuellt val (som ofta förkortas tll PRO) eller Yrkesintroduktion>> med inriktning "bygg". Om du får godkänt betyg i matte grund under gymnasietiden och sedan även i första mattekurs på gymnasiet, Matte 1a, kan du uppnå kraven och få i slutet av åk3 på gymnasiet få Examensbevis (yrkesexamen). I annat fall - om du tyvärr inte får godkända betyg i matte grund och sedan i matte 1a - kan du ändå förhoppningsvis bli anställningsbar, men du får ej yrkesexamen.

    Försök satsa extra på matte, gå in på www.matteboken.se där mattekurser är upplagda för självstudier och repetition. Prata också med din mattelärare och fråga vilken hjälp du kan få för att uppnå godkänt betyg i matte i slutet av åk9. I fall du eventuellt har Dyskalkyli (svårighet att hantera siffror) behöver du hjälp av en Speciallärare, som kan göra utredning, ställa "diagnos" och sedan ge dig undervisning som är anpassad till just dina behov. Om du får diagnos Dyskalkyli (eller Dyslexi) har du rätt till extra stöd och hjälp på din skola, du kan t.ex få undervisning i en liten grupp eller individuellt (med speciallärare). Om du t.ex har svår Dyskalkyli (vilket jag inte vet någonting om, för jag kan inte ställa diagnos: man måste vara Speciallärare för att kunna göra det och genomföra en hel del tester), kan det vara mycket svårt för dig att utan specialundervisning uppnå godkänd nivå i matte! Därför tycker jag att du bör ansöka om utredning som ska visa om du har Dyskalkyli eller ej.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier i alla ämnen, inklusive matte! :)

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare